Min BBL är också lite hoppig, jag har inte riktigt orkat lista ut varför ännu... Jag undviker Autotune i Megatune, den är så primitiv. Bättre att gå på MegaLogViewer med en ordentlig loggfil, ger väldigt mycket bättre resultat!
Jag plockar spänning till sonden från bränslepumpsreläet, då slipper jag att värmaren till sonden ligger och drar ström när motorn inte är igång...
Får fundera över hur jag bäst tar ut +12v säkrat med egen 5A säkring. Som du säger så ska det ju inte matas förrens motorn är igång!
Nej Autotune ska jag nog försöka undvika. Vill ju ha kontroll över förändringarna! Just kört fram en ny mapp i
MegaLogViewer med hjälp av en AFR-tabell och det är ju suveränt

Jag
jämförde ikväll JAWs egna värden med Megatunes och kom efter en stunds tomgångskörning fram till att de stämmer tillräckligt bra överrens.
Det enda jag gjort är att ha valt Single Wide band som lambdagivare samt skrivit in värdena från JAW när jag gjort "Calibrate AFR Table".
Som sagt var min signal från JAW in i MS väldigt hoppig, men när jag för skojs skull slog på
PID-regulatorn för lambdaregleringen blev allt helt annorlunda!!
Det syntes att MS kämpade med insprutningen för att hålla lambdans feedback stadig(are). Utan PID på så for Lambdamätaren över hela registret och tomgången vandrade en del.
Har tittat på en del
lambdamätar-filmer på youtube och de ser väldigt stabila och fina ut de dyrare mätarna (som kostar mer än min sond+box ihop).
Men funderar på om de inte har en hel del filtrering inbyggda i mätarna för att det inte ska bli för fladdrigt.
Jag bifogar tre bilder ikväll.Första bilden är över en fullgasrepa på högre växel troligen 4an eller 5an.
Man ser dels på "RPM" (övre gula linjen) att det spinner i början för varvet går upp fort, ligger kvar för att sen hoppa ned lite och börja accelerera jämnare.
Och dels ser man "AFR(WBO2)" (mittersta röda linjen) att AFR ligger fett under hela repan förutom nån spik upp på AFR 13 (14.7=lambda1)
Jag kör ju Etanol som har lambda1=AFR9 nånting men Megasquirt vet inte om det så lambda1 visas därför som AFR 14.7
Bättre då att titta på lambda-värdet som är universalt och funkar på alla bränslen. Men jag gillar AFR bättre fast det är väl en larvig vanesak

Notera oxå att "Dutycycle1" (nedre gula linjen) går upp så högt som 104.4 och det utan att nåt tillskott som "acc.pump" etc. har gått in..
Så nästan dags att öka bränsletrycket igen. Men enligt lambdasonden så verkar ju inte blandningen bli snål i allafall så ligger väl precis på rätt sida gränsen
På andra bilden ser ni hur bränslemappen såg ut som jag körde med förra vintern (oxå på etanol). Under den är en
ny mapp som är beräknad av loggprogrammet (
MegaLogViewer).
Nya mappens värden tar grund i den gamla mappen men petas i rätt riktning med hjälp av mätvärdena ur loggen. Riktningen kan påverkas av att man i en AFR-tabell talar om vilken blandning man siktar på vid varje givet varvtal/belastning. Mycket händigt för då kan man ur en och samma mapp skapa två, en snål och en fet mm. mm.
På sista bilden så visar jag bara på ett fenomen jag snappat upp. Att insugsundertrycket "MAP" sjunker ju mer man varvar. Undertrycket är detsamma som belastningen på en sugmotor men jag undrar om det inte beror på fyllnadsgraden. Att den sjunker ju högre varv man håller? Nån motorkunnig får gärna grotta/gotta sig lite i den teorin

("TP"=Trottleposition=Spjälläge=hur-tung-gasfot)