Sitter såhär en långtråkig lördagkväll/natt och funderar redan över hur 345ans Steg5 kommer bli (innan jag ens fått färdigt Steg3 så är väldigt tidigt
).
Mina planer på Steg5 är:
B23/230 eller en B4194T (Fas1 Volvo T4).
E85 såklart
MS1V3 om det funkar bra, annars blir det något annat sprut.
1031-bakaxel, helst med lamelldiff och förmodligen upphängd i fyrlink.
Stadig Getrag eller ZF-låda fram på motorn.
Volvo 240-fjäderben, eventuellt hela framvagnen. Beror på om 240-spindlar passar eller ej.
Volvo 240-turbo eller 740-turbo frambromsar.
Helbur (monterad så diskret som möjligt).
Reggad som ombyggt fordon.
Efter reggning blir det större turbo och effektmålet ligger på 600hk, om det blir den effekten får framtiden utvisa, hellre lite lägre effekt för att slippa allt för mycket ketchupeffekt.
Varför växellådan hamnar fram är dels för att det känns lättare att få ihop en stadig drivlina om man använder välbeprövade grejjer, håller det för 500hk+ i en stor tung 240/740/940 så lär det hålla för en liten lätt 340
Sen det positiva med vanligt Volvo-bultmönster är att det finns flertalet lämpliga Volvo-fälgar i storlek 14-15" att välja mellan.
Helbur blir det med tanke på säkerheten, kommer dock monteras så diskret jag kan för att inte förstöra original-stuket allt för mycket.
Och om ni undrar varför en 4-cylindrig Vitmotor finns i tankarna är enbart för den lägre vikten, vill ju hålla nere vikten så gott det går och ändå behålla utseendet så original det går.
Det blir ju ändå ungefär lika dyrt att bygga 600hk T4 som 600hk rödblock eftersom jag blir tvungen att byta stakar och kolvar m.m oavsett motor (eller ja B23 finns det några som plockat 500hk med standardbotten, men då är frågan hur pass driftsäkert det är).
T5a är inget alternativ, skönt ljud i dem javisst men dem väger ju lika mycket som en rödblockare.
Kommer inte regga som ombyggt fordon med stor turbo, går tyvärr inte då turbon måste vara rimligt stor för den effekten man reggar med och det går ju tyvärr ej att regga med mycket mer än 240hk vid ombyggt fordon i 300-serien oavsett hur välkonstruerad bil man har.
Hur lång tid det kommer ta innan Steg5 ens påbörjas vet jag ej, hänger på hur min livssituation kommer se ut i framtiden.
Mest troligt kommer Steg5 inte påbörjas förrän min ekonomi tillåter mig att ställa undan 345an och ha en annan bruksbil (väldigt sugen på en 90-tals Subaru Legacy kombi som bruksbil).
Men men först måste jag få färdigt Steg3 och sedan Steg4, blir eventuellt uppgradering från Steg2 till Steg4 direkt ifall jag hinner få ihop 19T-turbon innan jag fått dit MSet. Steg4 ska då vara klart innan vinterdäcken åker på igen i alla fall
Nu är ni uppdaterad med hur mina planer med 345an ser ut just nu åtminstone. Några enstaka paket från utlandet väntas även på, varav det största/dyraste paketet är 19T-upgraderingskit. Fick sålt min Suzuki GT125a den 12e så då passade jag på att beställa lite grejjer när jag hade några tusen extra på kontot