Författare Ämne: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(  (läst 860656 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1360 skrivet: mars 23, 2014, 19:07:51 »
2-tandstrigger på veven. Okej, blir ju bra! Och inga problem med Megasquirts stöd för det antar jag, bara att välja rätt i listan över triggers och trimma in triggervinkeln med tändinställningslampan som jag gör med hallgivare i fördelaren.
Nä det ska inte vara några problem, bara som du säger att välja rätt i listan och ställa in rätt triggervinkel :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Snyggat till MS-kabelhärvan
« Svar #1361 skrivet: mars 23, 2014, 20:07:57 »
Blev less på att kabelhärvan såg så tattig ut så fixade till den lite.

Det jag gjort var:
Flyttade reläna till samma ställe.
Flyttade säkringarna till samma ställe/hållare.
Drog på så mycket robotslang jag kunde (hade inte allt för mycket)

Jag är nästan nöjd, behöver bara lite mer av den tunna robotslangen så blir jag tillräckligt nöjd så jag inte behöver skämmas över kabelhärvan iaf :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället
« Svar #1362 skrivet: mars 23, 2014, 22:33:13 »
Bra där!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället
« Svar #1363 skrivet: mars 23, 2014, 22:33:51 »
Tackar!
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället
« Svar #1364 skrivet: april 04, 2014, 20:53:22 »
Nice  :)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Växellådsupphängningsfråga *löst det*
« Svar #1365 skrivet: april 07, 2014, 00:58:42 »
Nu har jag en liten fundering till er på forumet om växellådsupphängning.

Jag kommer eventuellt bygga om motorfästen och växellådsfästen och använda mig av hockeypuckar som kuddar för att få drivlinan lite stummare. Inte så kul att motorn kan vrida sig så mycket så förgasaren kan slå i huven ::)

Motorfästen blir 740-fästen på motorn och sen svetsar jag ihop fästen i 3mm eller 4mm stål som bultas där originalfästena sitter. Så där kommer motorn stå på kuddarna och där vet jag att det funkar med endast hockeypuckar på undersidan av motorfästena.

Men min fundering är då om växellådsfästena.
Räcker det med hockeypuckar endast på ovansidan av växellådsfästena eller måste jag även ha under så det blir en liten hockeypuckssandwich med 3-4mm stål i mitten?
(se bifogade bilder)


Vad tror folket?

Edit:
Löste det själv efter en liten stunds funderande.
Blir alternativ två på växellådsupphängningen.
Alternativ ett orsakar att hockeypucken inte kommer göra sitt jobb som växellådskudde utan kommer endast agera mellanlägg eftersom jag kommer dra en skruv rakt rakt igenom.

Kommer även göra en liknande lösning för motorupphängningen för att det blir annars samma sak där ifall jag bara sätter en hockeypuck och ställer motorn på.
Se bild på hur jag kommer göra med motorfästena.
« Senast ändrad: april 07, 2014, 01:35:09 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället
« Svar #1366 skrivet: april 07, 2014, 23:34:19 »
Bra tänkt. Hoppas du tänkt på att få bulten att inte ta i motorfästet, antingen på motorns fasta del eller bilens fasta del av upphängningen. Så att bulten inte överför vibrationer mellan metalldelarna utan att det hamnar hockeypuck eller annat mjukt material i mellan metall och metall.

Du har väl sätt inspirationstråden för motorfästen?
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=6724.0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället
« Svar #1367 skrivet: april 07, 2014, 23:57:37 »
Hmm, hur menar du? Att jag ska göra hålet i chassifästet lite större än 12mm så inte skruven överför vibrationer däremellan?

Jag kommer ju dra en M12a rakt igenom alltihop, det blir då:
M12-skruv
Bricka
Motorfäste
Hockeypuck
Chassifäste
Hockeypuck
Stor bricka
Låsmutter


Jo nog har jag sett inspirationstråden för motorfästen, men det stadigaste motorkuddarna man kan få för småslangar är just hockeypuckar och jag tror då det blir bäst och enklast att göra så som jag har tänkt eftersom jag även kommer använda mig av 740-motorfästen för att få bra med utrymme på både avgassida och insugssida.
Och jag vill då ha samma hårdhet på växellådskuddarna då det inte är så bra om växellådan sitter lösare än motorn.

Jag hade ju kunnat stoppa Valp-kuddar eller några extra hårda 240-kuddar, men det kostar dock många slantar mer och går inte heller att använda till växellådsfästena eftersom växellådan ramlar då ner i backen ifall kuddarna går av om man inte fixar något slags stopp för det.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället
« Svar #1368 skrivet: april 08, 2014, 00:04:00 »
Hmm, hur menar du? Att jag ska göra hålet i chassifästet lite större än 12mm så inte skruven överför vibrationer däremellan?

Ja precis, kanske ha ett typ plaströr eller tålig plastslang runt bulten genom chassifästet så att det styr och inte ligger och kasar i sidled. Annars kan du ju lika "järna" bulta allt metall mot metall och strunta i hockeypuckarna (bortsett från att puckarna medger viss rörelse upp/ned).
Jag själv har inte testat att bygga motorfästen än men gissar att bulten i ditt fall kommer överföra vibrationer om du inte isolerar den från chassifästet.
Själv kommer jag köra Biltemas 240-kuddar. Man kanske skulle sätta dem i en skål av stål så att de inte ger någon rörelse i sidled sedan eller är det upp/nedåt-rörelser du tycker blir för stora med originalmjuka 240-kuddar?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1369 skrivet: april 08, 2014, 00:53:47 »
Ok.
Funderade faktiskt på om man skulle dra på någon pvc-slang eller något över den ogängade delen på skruven.

Originalmjuka 240-kuddar är främst för mjuka uppåt/nedåt, tillåter motorn att vrida sig för mycket i mitt tycke. Jag vill att drivlinan ska sitta fast ordentligt men inte orsaka löjligt mycket vibrationer, sen att man kommer undan med ca 20kr per "kudde" gör det ju även riktigt prisvärt jämfört med 240-kuddarna som är mjukare, kostar 60-70kr per kudde och brukar även separera i vulkningen mellan bricka och gummi vilket gör att motorn sitter helt löst.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1370 skrivet: april 09, 2014, 19:32:16 »
Tog och snyggade till lite i motorrummet.

Slet bort luftförvärmningsröret och ventilen till luftförvärmningen på luftburken.
Tog sen bort fästena för luftförvärmningsröret, drog flexslang över kablarna som jag dragit "ovanför" kylaren och hängde upp med gummikläddaklammer.

Blev lite bättre i alla fall :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1371 skrivet: april 10, 2014, 13:30:25 »
Snyggt och lyxigt med huvisolering. Vet att jag har haft det på någon av dom tidigare men då har det varit av den typen som håller på att murkna sönder och faller i bitar så fort man kollar på den.
Den jag har nu är nog helt utan om jag inte minns fel.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1372 skrivet: april 10, 2014, 13:40:34 »
Jo, ganska bra skick på huvisoleringen. Den håller ihop och är ganska stadig men har dock en reva i tyget ungefär vid bakkant av toppen.

Huvisolering är inte så nödvändigt egentligen, bra att ha på vintern iaf då motorn håller tempen lite längre efter man parkerat än utan isolering :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1373 skrivet: april 10, 2014, 17:55:40 »
Men är det samma isolering som det brukar vara på dessa bilar? Ser ut på bilden som ett hårt skal utanpå.
Nej det är ju bara något som är där för att dämpa motorljudet lite men dessa motorer är ju relativt tysta. Iaf jämfört med typ en b20 som slamrar lite mer från ventilmekanismen.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1374 skrivet: april 10, 2014, 18:00:31 »
Det är som ett hårt skal som är mjukt inuti.

Nä dem går ju ganska tyst rödblockarna jämfört med B20.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1375 skrivet: april 22, 2014, 16:41:11 »
Det blev inge motorfästes-bygge under denna vecka. Får ta det senare någon gång.

Däremot har jag bytt till sommardäck, tog dock endast en bild och det var en jämförelsebild på höger framdäck och höger bakdäck.

Ni kan ju gissa vilket av däcken som satt bak :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1376 skrivet: april 25, 2014, 12:09:09 »
ser ut som du har lekt lite med de högra  ;)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1377 skrivet: april 25, 2014, 12:12:26 »
Inte mer än att sladda lite på grus (som sedan råkat gå över till asfalt) ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1378 skrivet: april 25, 2014, 20:50:14 »
Min bärbara dator pajjade i slutet på förra veckan, var ju lagom kul då den används till skolarbete och var även tänkt att användas för att mappa MSet med.
Det som pajjat är grafikkortet, det har varit lite halvdåligt i snart ett år men pajjade helt.

Snackade med min farsa om han får tag i någon duglig bärbar vilket resulterade i att han ikväll kom förbi med en sproilans HP ProBook 650, det var helt oväntat då jag alltid brukar få "ärva" såna saker.
Skönt med nya saker för en gångs skull, däremot hade jag vart nöjd med vad som helst som åtminstone var likvärdig den gamla Dell Latitude D810 jag haft i något år nu.
En till trevlig överraskning var att datorn har COM-port, jävligt skönt så jag slipper införskaffa mig en USB till COM-adapter :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1379 skrivet: april 25, 2014, 21:39:54 »
less med datorn, kul att det årdna sig bra ändå  ;)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1380 skrivet: april 25, 2014, 21:41:49 »
Datorstrul är aldrig kul, men löste sig snabbt och blev "lite" av en uppgradering :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1381 skrivet: april 25, 2014, 23:26:53 »
Grattis till COM-port. It is da shit!  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1382 skrivet: april 25, 2014, 23:28:18 »
Helt klart ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Väldigt tidiga planer på Steg5
« Svar #1383 skrivet: april 27, 2014, 02:14:03 »
Sitter såhär en långtråkig lördagkväll/natt och funderar redan över hur 345ans Steg5 kommer bli (innan jag ens fått färdigt Steg3 så är väldigt tidigt :P).

Mina planer på Steg5 är:
B23/230 eller en B4194T (Fas1 Volvo T4).
E85 såklart :)
MS1V3 om det funkar bra, annars blir det något annat sprut.
1031-bakaxel, helst med lamelldiff och förmodligen upphängd i fyrlink.
Stadig Getrag eller ZF-låda fram på motorn.
Volvo 240-fjäderben, eventuellt hela framvagnen. Beror på om 240-spindlar passar eller ej.
Volvo 240-turbo eller 740-turbo frambromsar.
Helbur (monterad så diskret som möjligt).
Reggad som ombyggt fordon.
Efter reggning blir det större turbo och effektmålet ligger på 600hk, om det blir den effekten får framtiden utvisa, hellre lite lägre effekt för att slippa allt för mycket ketchupeffekt.


Varför växellådan hamnar fram är dels för att det känns lättare att få ihop en stadig drivlina om man använder välbeprövade grejjer, håller det för 500hk+ i en stor tung 240/740/940 så lär det hålla för en liten lätt 340 :)
Sen det positiva med vanligt Volvo-bultmönster är att det finns flertalet lämpliga Volvo-fälgar i storlek 14-15" att välja mellan.

Helbur blir det med tanke på säkerheten, kommer dock monteras så diskret jag kan för att inte förstöra original-stuket allt för mycket.

Och om ni undrar varför en 4-cylindrig Vitmotor finns i tankarna är enbart för den lägre vikten, vill ju hålla nere vikten så gott det går och ändå behålla utseendet så original det går.
Det blir ju ändå ungefär lika dyrt att bygga 600hk T4 som 600hk rödblock eftersom jag blir tvungen att byta stakar och kolvar m.m oavsett motor (eller ja B23 finns det några som plockat 500hk med standardbotten, men då är frågan hur pass driftsäkert det är).
T5a är inget alternativ, skönt ljud i dem javisst men dem väger ju lika mycket som en rödblockare.

Kommer inte regga som ombyggt fordon med stor turbo, går tyvärr inte då turbon måste vara rimligt stor för den effekten man reggar med och det går ju tyvärr ej att regga med mycket mer än 240hk vid ombyggt fordon i 300-serien oavsett hur välkonstruerad bil man har.


Hur lång tid det kommer ta innan Steg5 ens påbörjas vet jag ej, hänger på hur min livssituation kommer se ut i framtiden.
Mest troligt kommer Steg5 inte påbörjas förrän min ekonomi tillåter mig att ställa undan 345an och ha en annan bruksbil (väldigt sugen på en 90-tals Subaru Legacy kombi som bruksbil).


Men men först måste jag få färdigt Steg3 och sedan Steg4, blir eventuellt uppgradering från Steg2 till Steg4 direkt ifall jag hinner få ihop 19T-turbon innan jag fått dit MSet. Steg4 ska då vara klart innan vinterdäcken åker på igen i alla fall ;)

Nu är ni uppdaterad med hur mina planer med 345an ser ut just nu åtminstone. Några enstaka paket från utlandet väntas även på, varav det största/dyraste paketet är 19T-upgraderingskit. Fick sålt min Suzuki GT125a den 12e så då passade jag på att beställa lite grejjer när jag hade några tusen extra på kontot :)
« Senast ändrad: april 27, 2014, 02:15:39 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1384 skrivet: april 27, 2014, 10:02:51 »
Låter som bra planer.

Ska du trimma på en alu 4a från x40 så gå på en 2,0t. Den är hållbarare än T4an och så har den samma mått i cylindrarna som T5 så det är lättare att få tag i delar.

Är det någon som satt dit spindlar från 140 på en 300? Då kan man ju bygga med dubbla a-ramar och få bättre väghållning samt rätt bultdelning om man kör med 240 bakaxel.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1385 skrivet: april 27, 2014, 13:45:00 »
Tack, låter ju positivt :)

Fas1 och Fas1,5 T4an ska vara det stadigaste blocket enligt informationen jag hittat. B4194T har 81mm borr dvs samma som 2,0 och 2,3L T5an, alla 2,0T har 83mm borr.
De flesta som trimmar till ordentlig effekt i x40 använder Fas1 alternativt Fas1,5 blocket tillsammans med h-profil och smidda kolvar. Däremot brukar Fas2 2,0T toppen användas.
Fas1,5 blocket, T4an från -00 ska vara det bästa blocket eftersom det har 81mm borr men bättre vevhusvent än Fas1 T4an från 98-99.

Hmm, vet faktiskt inte. Eventuellt att Peter Schmidt har gjort det på sin brutalaste 300.
Dubbla A-armar är ju det bästa man kan ha gällande väghållning, det är ju ett alternativ däremot känns det mycket lättare att bara stoppa dit 240-fjäderben (om det passar, har tänkt försöka låna eller köpa ett 240-fjäderben i sommar för att prova hur pass bolt-on det verkar vara).

Edit:
Jo jag kom ihåg rätt, Schmidt hade byggt dubbla A-armar på sin brutalaste 300a. Dock inte med 140-spindlar utan med några spindlar för centrumbult.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1297504#1297504
« Senast ändrad: april 27, 2014, 13:48:08 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1386 skrivet: april 27, 2014, 20:15:13 »
Alltid hört att man ska välja 2,0t för att den har samma borr som T5 och T6 medan T4 inte har det.
Fast säger du det så stämmer det säkert. Volvo som driver fram är inget intresse hos mig.

Vet att Peter kör med dubbla a-ramar, från F1!
Tänkte då 140 är vanligt på lowcost så kan det ju vara ett bra alternativ om du vill ha 5-bult. Klarar du av att bygga om till stel bakaxel, lådan fram, mm så är det säkert inga problem för dig att få dit dubbla a-ramar fram.

Har för mig att någon tittade på 240 spindlar för över 6-7 år sedan men att det inte gick. Kommer inte ihåg exakt varför. Tror det var något med styrarmen.

Är själv lite sugen på att prova Golf spindlar. De är lösa från fjäderbenet så man lätt kan göra ben i rätt längd, ställbar camber på skruv, 4x100 bultdelning (lite större nav dock) och det finns stora ventilerade bromsar som passar bolt on. Nackdelen är ju att originalfälgar inte passar men jag vill ändå ha minst 280mm skivor och då behövs 15". Sen skadar det ju inte att det är vanligt med fälgar till gamla VW. Det blir även problem med hastighetsvajern men det blir det på vad man än byter till...

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1387 skrivet: april 27, 2014, 20:36:21 »
Ja man får ju hoppas Torpis har rätt, den snubben verkar riktigt insatt i x40-serien iaf :)
Info om motorerna:
http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=427492

Jo billigt och bra med 140-spindlar om man bygger A-armar. Får fundera på det, såg inte allt för komplicerat ut att bygga fästen och A-armar när jag kollade i Schmidts tråd :) Var ju även fint att det frigjorde mycket plats i motorrummet med borttagna fjäderbenstorn.
Nä det är ju klart, lär vara minst lika mycket arbete att hänga upp bakaxeln som det vore att bygga om till A-armar fram.

Hmm, ja det lär ju märkas vid provmontering. Misstänker att styrarmen kan vara för lång eller har fel kona.

Ja det är ju ett alternativ, stora bromsar som är bolt-on är trevligt :) Få tag i fälgar med 4/100 bultmönster är inga problem, såvida man nu inte som mig endast vill ha äkta volvo-fälgar :-\
Hastighetsmätare tänkte jag lösa med elektronisk givare på bakaxeln och elektronisk hastighetsmätare, känns som det smidigaste alternativet då jag ändå ska använda mig av 1031-bakaxel.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1388 skrivet: april 27, 2014, 22:08:27 »
Jag har oxå hört att T4 inte är de vanligaste vid trimning utan att 2,0T är det man trimmar på. Är T4 1,8 liter eller vad?

Trevligt med din framtidsutsikt/Steg 5. :)
Edit: Klart du skall ha lamelldiff, Torsen, Locker eller vad du nu anser dig behöva. Våga vägra öppen diff!!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1389 skrivet: april 27, 2014, 22:28:12 »
Hmm, konstigt med tanke på att alla x40 med vettig effekt kör med 81mm T4-blocket.
Fas1 och Fas 1,5 T4an är på 1,855L, så den klassas som 1,9L. 81mm borr och 90mm slag.

Framtidsplaner är ju alltid bra att ha ;)

Jo självklart blir det någon vettig diff, helst lamelldiff då jag anser det är den mest optimala diffbromsen för min körning.
Locker låter illa när man svänger utan att sladda och lämpar sig bäst till rena busbilar och torsen är inte så jättelämplig ifall man vill sladda eftersom vad jag förstått så skickar den effekten till det hjulet med mest grepp vilket kan ge obehagliga och svårkontrollerade kast.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1390 skrivet: april 27, 2014, 22:35:06 »
Det är bara vad jag har hört (för flera år sedan) angående att trimma X40.

Torsen ska bli intressant att testa (nu när man snart plöjt ner mer pengar än för hela bilen).
Tror dock inte den är så obehaglig om det inte är väldigt ojämnt underlag (asfalt med isfläck/grusfläck tex.) Men då kan det nog kännas obehagligt med vad som helst ;)
Den som (över)lever får se  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1391 skrivet: april 28, 2014, 02:02:37 »
Kanske har kommit fram mer information vilken motor som är stadigast än för flertalet år sedan. Hursomhelst så kommer jag gå efter välbeprövade recept oavsett motor :)

Blir intressant att höra hur du upplever bilen med torsen-diff :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | 19T uppgraderingskit hemma :)
« Svar #1392 skrivet: april 29, 2014, 17:15:55 »
Idag kom 19T uppgraderingskitet (egentligen igår men kunde inte hämta ut det förrän idag).

Gick riktigt fort från Taiwan, skickades den 23/4, var i Stockholm den 26/4 och framme i Luleå den 28/4 :)

Tog och plockade ut allt snabbt, ingick renoveringssats, kompressorhjul, kompressorhus och 0,5bar wastegate (gick att välja 0,8, 1 och 1,2bar också men kommer ändå justera laddet med en dawes device ifall 0,5bar är för lite).

Testmonterade kompressorhjulet, och precis som förväntat så måste jag svarva upp centrumhuset 2mm på diametern för att 19T-hjulet ska passa (13G-hjulet är 56mm i botten och 19T är 58mm).

Testmonterade då kompressorn, den ville sig inte heller. Eftersom det är en 13G-turbo jag bygger på så har jag varit tvungen att vrida avgashuset nära på 180° för att få oljereturen vinklad neråt, då sitter hålet för kompressorhusets styrstift nära på 180° fel också så blev tvungen att borra ett nytt hål för styrstiftet där med.
Så nu sitter kompressorhuset rätt.

Går vidare till att testmontera wastegate, men det gick inte heller. Blev tvungen att böja pinnen  lite för att få den att passa, fick böja den både neråt och inåt. Men det blev ju bra till slut det också :)

Så om någon tänkt bygga om sin egna TD04 till 19T och tro det är 100% bolt-on kommer bli besviken.

Kvaliteten på kittet ser i alla fall ut att vara i klass med original-grejjerna så jag får hoppas turbon kommer hålla lika bra som en äkta 19T :)
« Senast ändrad: april 29, 2014, 20:13:20 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Nu är bilen halvförsäkrad
« Svar #1393 skrivet: april 30, 2014, 15:07:00 »
Ja i förra veckan ringde jag länsförsäkringar för att höra om det går att uppgradera min trafikförsäkring till halvförsäkring, enligt kvinnan jag snackade med så skulle jag vara tvungen att visa upp bilen antingen genom att skicka bilder eller visa upp den för en försäkringhandläggare utanför länsförsäkringar.

Så då bad jag hon ändra till att betala månadsvis istället för per halvår som jag har haft och då skulle jag få ett nytt försäkringsbrev, och ni tror inte jag blir förvånad när jag öppnar det nu idag och ser att jag fått halvförsäkring i alla fall :)

4214kr/år, dyrt med försäkring när man är under 24 :'( Men men, är ju bra att ha ifall olyckan är framme. Tog halvförsäkring främst för glasförsäkringen eftersom jag ändå inte lär få ut många kronor för bilen ifall den blir stulen och/eller uppbränd.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1394 skrivet: april 30, 2014, 17:42:56 »
åå satan va dyrt  :o tur att pappa har koll, han surrade om att han skulle stå på mina saker tills ja e 25  :D
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1395 skrivet: april 30, 2014, 17:45:04 »
Dyrt som fan med försäkring för oss ungdomar :/

Och ändå var det här billigaste försäkringsbolaget, alla andra bolag jag kollat vill ha minst 6000kr/år :X
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1396 skrivet: april 30, 2014, 18:20:39 »
att dom inte förstår att ungdomar inte är miljonärer....
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1397 skrivet: april 30, 2014, 18:33:17 »
Ja fyfan, men en stor orsak till att de flesta försäkringsbolag sätter höga priser för ungdomar är för att dem egentligen inte vill försäkra ungdomar då dem statistiskt sett orsakar fler olyckor och därmed kostar mer pengar än förare i högre ålder.

Försäkringsbolagen vill ju tjäna pengar, tänk t.ex om man har haft bil i 20år i samma bolag utan att behöva använda försäkringen då har man gett försäkringsbolaget ordentligt med vinst.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1398 skrivet: april 30, 2014, 19:43:56 »
jo de är ju sant, dom passar väll på att tjäna så mycket som möjligt.
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1399 skrivet: maj 01, 2014, 16:55:32 »
Bra val med halv tycker jag. Brukar sällan vara några större skillnader i priset mellan halv och trafik och just för glas är det ganska skönt..

Jag har också länets och är pluskund där. Har ju några bilar så då lönar det sig ganska rejält. Turboräsern går inte ens på 1000kr helåret =)

Edit: Eu-moppen av kinamodell är nästan lika dyr och det bara på trafik. Den kostar 836kr.. Sjukt..