Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1824388 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3000 skrivet: maj 17, 2014, 21:53:14 »
Mina gängor stämde, dock var min också lite trög i splinesen till ena medbringaren. Inte värre än att det gick att knacka in den dock; det kommer jag säkert få äta upp om jag behöver ta isär grejerna igen...

Men vet du om du hade fingängat eller extremt fingängat? Normalt för en M12 är ju 1,75. Men torsen hade 1,5 i mitt fall och originaldiffen 1,25!

Jag kan nog oxå vålda in medbringaren men ska pröva med diamantpasta först, fast det blir väl ett rackarns slit!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3001 skrivet: maj 18, 2014, 11:37:17 »
I och med att gängorna var rätt för mig så funderade jag inte över det... Det var nog inte extremt fingängat dock, det borde jag ha reagerat på...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3002 skrivet: maj 18, 2014, 16:24:42 »
I och med att gängorna var rätt för mig så funderade jag inte över det... Det var nog inte extremt fingängat dock, det borde jag ha reagerat på...

Då kan det vara så att det skiljer på Volvo och Volvo..
Ingen som har en öppnad gammal diff som ligger och går att lossa en bult och titta på?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3003 skrivet: juni 15, 2014, 00:20:08 »
Jag fick skruva i Olles gamla diff idag men p g a noll erfarenhet av vinkelslip så valde jag att ta bort lagret med avdragare...vilket tog mig evigheter :D Nästa gång ska jag lossa muttrarna och då ska jag kolla passform.

 Uppdaterar imorrn ang gängstigning på mitt ex av torsendiff, tänkte köpa ett gängmått på biltema.

UPDATE:

1,5 gängstigning
« Senast ändrad: juni 17, 2014, 23:32:06 av perkabrod »

dai

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
  • +447824887160
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3004 skrivet: juni 15, 2014, 22:17:56 »
I would think that the drawing must have been read wrong for the threads to be tapped M12x1.5. Volvo use M12x1.25 bolts in other places . Looking at the photos Kurre posted the pitch is clearly fine pitch and looks to be 1.25 but very hard to be 100% from a photo as it could be 1.5 pitch but I doubt it. The M12x1.5 should be strong enough for the job. You should be able to buy new bolts but make sure they are high tensile 12.9 type.

I'm very tempted by one of these myself but not sure what way I will go as yet, when the time comes I may build a totally new transmission.
http://www.classicswede.co.uk/

http://www.classicswede.com/

www.Born-Built-Beauties.eu

Sorry for posting in English, I have zero Swedish and use google translate to read the forum.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3005 skrivet: juli 19, 2014, 01:17:20 »
Har fått nya SKF kullager till diffen samt beställt nya packboxar/radialtätningar till medbringarna: http://www.kullagret.com/as-38x58x7-radialtatning/3660-0

Får se när den hinner sättas ihop. Ska börja riva bilen snart då det finns mer att göra i bakvagnen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3006 skrivet: juli 21, 2014, 06:27:20 »
Bra letat! Blir nog att beställa för mig med.

Blev det sprillans nya lager eller?
Jag har fortfarande inte kollat med skf-återförsäljare om de går köpa till vettigt pris... skyller på "för bra väder"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3007 skrivet: juli 21, 2014, 21:08:23 »
Bra letat! Blir nog att beställa för mig med.

Blev det sprillans nya lager eller?
Jag har fortfarande inte kollat med skf-återförsäljare om de går köpa till vettigt pris... skyller på "för bra väder"

Ja det är sprillans. Fick hjälp på jobbet att få hem dom.
Samma här, för bra väder utanför garaget  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3008 skrivet: juli 22, 2014, 23:36:03 »
Är ni säkra på att dessa diffar är Torsen?
Jag har skruvat lite med Audi och deras Torsen diffar ser inte alls ut så där. Mycket fler drev. Se på denna länk http://m.youtube.com/watch?v=fvocsePIg4M
Hittar denna modell från Eaton och då kallar de den för TrueTrac fast funktionen känns snarlik fast med en simplare konstruktion (för mig är simpelt BRA då det är färre saker som kan gå sönder) Länk till Eaton diffen http://m.youtube.com/watch?v=lZmsY2YvVsc
Fast båda modellerna kanske kallas för Torsen trots olika konstruktion?

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3009 skrivet: juli 23, 2014, 13:19:59 »
Ja det är sprillans. Fick hjälp på jobbet att få hem dom.
Samma här, för bra väder utanför garaget  ::)

 :o
Då måste man kanske fixa det... blev det SKF då?
Om det kostar skjortan med SKF så provar jag nog dom där på conrad.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3010 skrivet: juli 23, 2014, 17:21:04 »
Vad är det för skf-nummer på lagrerna?
Underlättar en hel del för de som letar efter lager till sin diff.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3011 skrivet: juli 23, 2014, 17:39:35 »
Vad är det för skf-nummer på lagrerna?
Underlättar en hel del för de som letar efter lager till sin diff.

Ska ta reda på detta! De ligger på jobbet nu och jag har semester veckan ut  :P

Är ni säkra på att dessa diffar är Torsen?
Jag har skruvat lite med Audi och deras Torsen diffar ser inte alls ut så där. Mycket fler drev. Se på denna länk http://m.youtube.com/watch?v=fvocsePIg4M
Hittar denna modell från Eaton och då kallar de den för TrueTrac fast funktionen känns snarlik fast med en simplare konstruktion (för mig är simpelt BRA då det är färre saker som kan gå sönder) Länk till Eaton diffen http://m.youtube.com/watch?v=lZmsY2YvVsc
Fast båda modellerna kanske kallas för Torsen trots olika konstruktion?

Detta är troligtvis en kopia så det får väl kallas Torsen-style eller True-trac Style.. principen är ju densamma oavsett namn tror jag. Och som du säger så ser Torsen T1 ut att vara lite onödigt mycket drev i..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3012 skrivet: augusti 12, 2014, 00:50:10 »
Nu är jag på gång. Har inte fått in bilen i garaget än men sen blir det till att:

-   Montera "Torsen"-diffen i nya diffhuset med nya lager och packboxar. Samt shimsas in om det behövs.
-    Hela bakaxeln ska bytas.
-   Växellådsbalk ska bytas. Säkert bussningarna med.
-    Ett extra reaktionsstag på bakaxeln ska monteras.
-   Lägre (nedsmidda) bladfjädrar ska monteras.
-   Sportiga bakstötdämpare ska monteras. (Fram vagnen har redan sportiga fjädrar+dämpare)
-   Bladfjädringens bakre fäste gick precis sönder (rostig rambalk ala kexchoklad). Det kräver några timmar svets och några kilo tjock stålplåt.

När jag ändå är igång är det nog ”lite” rost där under golvet som behöver ses över.
Bränsletanken jag har renoverat med ny rostskyddsfärg och lack behöver säkert ses över igen.
Någon bränsleslang att byta kanske.


Lite bilder på vad som hänt det senaste. Svårt med motivationen i semestertid. Sen blir det än värre nästa vecka när man börjar jobba.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3013 skrivet: augusti 12, 2014, 00:52:18 »
Kämpade halva kvällen med en bult från drivaxeln som gått av i drivflänsen mot hjullagret.
Fick svetsa på bultresten flera gånger men först när jag borrat ur mestadels av den gav den med sig. Se bild nr 4.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3014 skrivet: augusti 12, 2014, 07:12:41 »
Mycket att fixa men blir riktigt fint i slutändan, kämpa på :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3015 skrivet: augusti 12, 2014, 12:07:10 »
Tack simlar!

Angående de spretande färgerna på bilderna ovan så är den vita färgen ett experiment.
Det är epoxiprimer från Biltema. Som sen lackas över med random blå färg som finns hemma. (är inte så noggrann med färgerna under bilen där det ändå inte syns)
Epoxiprimern är som sagt ett experiment. Annars kör jag på med Hagmans CA gul tvåkomponents grund som synes på bakaxeln.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3016 skrivet: augusti 12, 2014, 23:27:38 »
Någon som vet vad detta är för växellådsbalk?
Kan vara från en 88:a
Troddr först den var av alu men verkar vara förzinkad plåt. Synd att den verkar ha fått en tryckskada från domkraft eller något.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3017 skrivet: augusti 24, 2014, 22:09:14 »
Kul att det händer massa!  :D

Vore sjukt uppskattat om du dokumenterar torsengrejerna noggrannt för nu ska man snart göra detta själv och jag har inte den blekaste vilka moment och specar man ska gå efter vid shimsning osv. Vet inte ens var man skaffar shimsar :D

Den här verkar täcka ganska många bra att tänka på saker vad gäller diffinstallation, backlash osv
http://youtu.be/dAqAqODmcj4

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3018 skrivet: augusti 24, 2014, 23:49:34 »
Kul att det händer massa!  :D

Vore sjukt uppskattat om du dokumenterar torsengrejerna noggrannt för nu ska man snart göra detta själv och jag har inte den blekaste vilka moment och specar man ska gå efter vid shimsning osv. Vet inte ens var man skaffar shimsar :D

Den här verkar täcka ganska många bra att tänka på saker vad gäller diffinstallation, backlash osv
http://youtu.be/dAqAqODmcj4

Massa vet jag inte.. tycker massa tid går till spillo för annat i livet just nu men sakta men säkert..

Ja då ska jag dokumentera torseninstallationen så långt jag kan så får du fråga under tiden.

Tack för en vad det verkar jättebra youtubevideo!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3019 skrivet: augusti 25, 2014, 08:58:24 »
Öppnade 20 kg paketet med gröna böcker. Finns mycket noggranna beskrivningar av diff-service. Shims osv, preload m m. Bra bilder och info. Kan försöka scanna in, vill hitta åt en bra scanner så man kan scanna till pdf'er.

Rent allmänt kan man säga att jag har numera i stort sett all info om 300-serien service. Även remdrift och dieselmotorer. Mycket nöjd med böckerna även fast jag har 3/4 kvar att skumma igenom :)

Står även alla förändringar som skett, bl a gjordes växellådan lättare något år vilket jag inte visste.
Kul att läsa om styrsystemet och se tändmappar också :P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3020 skrivet: augusti 25, 2014, 23:25:43 »
Låter ju superbra! Det där med diff och shims och grejer är ju essential ;)
Jag har pdf-skanner på jobbet..

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3021 skrivet: augusti 31, 2014, 15:41:10 »
Litet bevis på att något händer i allafall..

Vad säger ni om att lacka/inte lacka inuti bromsskölden på bakaxeln?
Nu har jag lagt 2-komponents grundfärg och vanlig Biltema täckfärg men ska jag eller SKA JAG INTE lägga på någon form av rostskydd med?
Tänker på om det blir varmt där och färg eller rostskydd börjar rinna/stänka/ånga ut på bromsbeläggen. Inte så bra kanske..

Vill höra alla tankar om detta då jag står i startblocken för att slutföra detta med bakaxeln nu!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3022 skrivet: augusti 31, 2014, 22:08:11 »
Jag har lackat insidan av mina bromssköldar bak med biltemas vita epoxyprimer; jag har inte haft några problem med bakbromsarna vad jag märkt trots hård körning på bana. Fram är allt (utom bromsoken) målat med 2-komponents polyuretan, även det har hållit trots att jag kört tills frambromsarna fadat...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3023 skrivet: augusti 31, 2014, 23:07:59 »
Jag har lackat insidan av mina bromssköldar bak med biltemas vita epoxyprimer; jag har inte haft några problem med bakbromsarna vad jag märkt trots hård körning på bana. Fram är allt (utom bromsoken) målat med 2-komponents polyuretan, även det har hållit trots att jag kört tills frambromsarna fadat...

Okej så bra! Tack för svaret!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3024 skrivet: oktober 08, 2014, 00:46:25 »
Jag lever! Men jag håller på att flytta till större garage så inget mekande just nu.

Stay tuned..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3025 skrivet: oktober 08, 2014, 00:51:03 »
Skönt med större garage :) Man kan aldrig ha för mycket utrymme.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3026 skrivet: oktober 09, 2014, 23:06:05 »
Skönt med större garage :) Man kan aldrig ha för mycket utrymme.

Nej det blir fint det. Fast ingen grundvärme på vintern, det har jag varit bortskämd med i många år nu!
Vad göra? Köpa elbjörn eller dieselkanon? Värmepump är väl knappt lönt på vintern?

Sen behöver jag tips på verktygstavlor att sätta på väggarna. Hade tänkt mig sådana i metall med fyrkantiga hål där man kan låsa hållarna med små plastclips. Vad för system ska man välja? Biltema och Jula verkar bara ha små runda hål typ masonittavlorna fast i plåt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kattens

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3027 skrivet: oktober 09, 2014, 23:48:07 »

Skönt med större garage :) Man kan aldrig ha för mycket utrymme.

Nej det blir fint det. Fast ingen grundvärme på vintern, det har jag varit bortskämd med i många år nu!
Vad göra? Köpa elbjörn eller dieselkanon? Värmepump är väl knappt lönt på vintern?

Sen behöver jag tips på verktygstavlor att sätta på väggarna. Hade tänkt mig sådana i metall med fyrkantiga hål där man kan låsa hållarna med små plastclips. Vad för system ska man välja? Biltema och Jula verkar bara ha små runda hål typ masonittavlorna fast i plåt.

Beroende på var i landet du bor kan ju luftvärmepump faktiskt va värt då du faktiskt har en chans att hålla grundvärme då! Hålla 3-5 plusgrader med den och sedan skjuta på med en dieselkanon när du skall va där. Den där grundvärmen är ju guld värd!

På tal om verktygstavlor så är det i min mening knappt värt att köpa. Med några plywoodskivor, lite spik och skruv, platt/vinkeljärrn samt en pelarbor och lite svets här och där så kommer man bra långt! Och det blir oftast mycket trevligare än de där hålsystemen som går att köpa. Framförallt med tanke på vad det börjar kosta om man ska köpa hållare och sådant, även om tavlorna inte är så dyra i sig.
Men tror att Swedol har annars? Om du nu definitivt ska ha sådana skivor :)
Jomensåattehnej?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3028 skrivet: oktober 15, 2014, 22:57:19 »
Bor strax söder om Jönköping så klimatet är väl hyfsat.
Men en värmepump blir ju en dyr investering för endast grundvärme.
Garaget ligger i en ladugård så tror temperaturen sällan går under noll då!? (Trots att få eller inga djur bor där)

Du har nog rätt om tavlorna. Man ändrar ju inte så mycket när man väl hittat rätt med alla verktyg och tavlorna är inte gratis precis. Sen har jag kommit på att jag vill ha verktygen i skåp eller skåp på hjul så att man kan vika ihop "tavlan" och få in mer verktyg på större yta samt att de är hyfsat dammfria och rena trots att garaget i övrigt är fullt av rost/färgdamm och annat skit som lär invadera luftrummet förr eller senare när 360:ns kaross hamnar under luppen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kattens

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3029 skrivet: oktober 15, 2014, 23:40:45 »
Bor strax söder om Jönköping så klimatet är väl hyfsat.
Men en värmepump blir ju en dyr investering för endast grundvärme.
Garaget ligger i en ladugård så tror temperaturen sällan går under noll då!? (Trots att få eller inga djur bor där)

Du har nog rätt om tavlorna. Man ändrar ju inte så mycket när man väl hittat rätt med alla verktyg och tavlorna är inte gratis precis. Sen har jag kommit på att jag vill ha verktygen i skåp eller skåp på hjul så att man kan vika ihop "tavlan" och få in mer verktyg på större yta samt att de är hyfsat dammfria och rena trots att garaget i övrigt är fullt av rost/färgdamm och annat skit som lär invadera luftrummet förr eller senare när 360:ns kaross hamnar under luppen!

då har du ju förutsättningarna för en liten luft-luftpump! går ju hitta hyggliga för 5-6k+moms, ännu billigare begagnat! och även om de inte klarar av att hålla några högre temperaturer så klarar det ju som sagt frostfritt. och har du tänkt vara kvar där ett tag och även tillbringa lite tid där så är det utan tvekan är värt det!
exempelvis en sånhär: http://www.blocket.se/ostergotland/Panasonic_varmepump_56539876.htm?ca=18&w=2
Min erfarenhet av ladugårdar är att de håller temperaturen hyggligt så länge skullen är full, men hö, halm eller vad man nu vill förvara där. Är det däremot tomt ovanpå så drar det ur värmen rätt snabbt. Men sen beror det ju självklart öven på hur mycket isolering man har.
Där jag brukar hålla till är det 200-300mm isolering i taket, runt 50-100 i väggarna skulle jag tro, i en annars rätt så tom ladugård, där drar det ur värmen över natten, och då värmer vi på med vedpanna @ ca 20 kw, och sedan 2 aerotemprar med fläkt, utan accumulatortankar.
Man får upp värmen till mekbart (~15C) på 2-3 timmar om man värmer från nollan, och det väl ungefär 5-6 om man börjar under nollan.
Lämnar man det sedan så tar det 5-6 timmar efter det att pannan slocknat att det är nere på 4-5C igen.
nu ovan snackar vi utetemperatur runt -12-15C :)
Pratar man däremot oisolerat och tom skulle så går det nästan aldrig att hålla en djurdel mycket över nollan, med ca. 40-50 får höll det värmen (2-3C) i vår ladugård när det var fyllt med halm på skullen, men utan halmen tappar det direkt till några minusgrader. Gör enorm skillnad.

Det är vad jag vet av egen erfarenhet, både hemma, lite olika jobb och på de båtar jag gjort praktik på :p även att jag bara är mina 20 fyllda så har jag på något konstigt vänster i alla fall samlat lite erfarenheter! :P
Och skaffar man 18mm plywood så håller det ju för allt! :) Tror att kamasa tools har ett sådant skåp med stängbara dörrar som du pratar om, är väl säkert svindyrt, men finns iaf!

Och på tal om slipdamm så kan det ju va värt med ett partytält med väggar ála Jula 299:- att använda när det ska slipas så man slipper att det värst flyger omkring i garaget :)

kände att det blev lite långt och osammanhängande, men du får försöka tyda det hela iaf :)
Jomensåattehnej?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3030 skrivet: oktober 18, 2014, 01:14:54 »
Tack för att du delar dina erfarenheter :)

Låter som att jag får isolera och sätta in värmepump! Och skörda hö till sommaren haha!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3031 skrivet: november 02, 2014, 00:24:28 »
Har letat igenom typ 30 sidor, har du inga foton som framhäver motorrummet i besiktningsskick?
Tänkte hur har du riktigt gjort för att dela MS? Kör du originalkablage så långt det går?

Är mest intresserad över hur du gjort med triggern, var du plockar signalen och om det är någon sensor du gömt så att det inte ska skrika MS-bygge :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3032 skrivet: november 02, 2014, 20:21:10 »
Har letat igenom typ 30 sidor, har du inga foton som framhäver motorrummet i besiktningsskick?
Tänkte hur har du riktigt gjort för att dela MS? Kör du originalkablage så långt det går?

Är mest intresserad över hur du gjort med triggern, var du plockar signalen och om det är någon sensor du gömt så att det inte ska skrika MS-bygge :D

Originalkablage så långt det går. Samt originalgivare.
MS monterat bakom/under handskfack.
Det enda som tillkommit under motorhuven är en lufttempgivare på undersidan av röret till mitt öppna luftfilter, en fördelare med hallgivare som agerar trigger samt en tändmodul på torpedväggen och utbytt tändmodul. Utbytt TPS också förstås.
Det som saknas är luftmängdsmätaren ink. "tornet"/fästet.

TPS, öppet luftfilter med adapterrör med lufttempgivare i samt ett standardrelä + byglar inkopplat på sockeln för original bränspepumpsrelä:


Tändmodul:


Tändspole:


"Kopplingslåda" med snabbkontakter för originalhärva, samt ny parallell härva till 2/4st spridare och extra givare.
MS snabbkontakt sitter på kabel direktansluten i denna kopplingslåda.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3033 skrivet: november 02, 2014, 23:44:06 »
Tusen tack! Finns ju hopp om att hålla ordning och reda/orörd look trots megasquirt :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3034 skrivet: november 03, 2014, 18:01:14 »
Ett tips är nog att skippa min lösning med lådan.
Tanken med den var att hålla originalelen orörd och kunna koppla in MS eller Bosch "plug n' play".
Men det har jag bara gjort någon gång (i början när jag inte vågade besikta med MS).

Nu har jag kört MS+E85 i 10 år utan problem vid besiktning. Och med B230 i 6½ år.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3035 skrivet: november 03, 2014, 23:30:52 »
Ja, huvudsaken det ser original ut i motorrummet.
Vill också ha MS och B230 :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3036 skrivet: november 04, 2014, 19:14:45 »
Ja, huvudsaken det ser original ut i motorrummet.
Vill också ha MS och B230 :D

Lägger man ner lite tid och knepar och knåpar lite kan man nog få det att se 100% original ut bortsett från lite extra sladdar i härvorna.
Har tex. för mig att någon moddade Renix så att den blev dum och användes som tändspole och tändmodul men att Megasquirt bestämde tändkurvan men detta är ett något fragmenterat minne så är inte helt säker på att detta påstående är sant ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3037 skrivet: november 06, 2014, 20:35:31 »
Jag slaktade en Renix-burk och kopplade till MS - min Renix-burk är egentligen bara en hållare för tändspolen med kontakter på, MS styr både dwell och tändkurva. Allt jag gjorde var att gräva bort potting-massan ur Renixet för att frilägga kontaktstiften och sedan löda byglar från kontakterna för tändspolen till kontakterna mot kabelhärvan...


Jag använde en Renix-burk från en R5 med sprut, den har inte vakumdosa så den tar lite mindre plats. Principen är dock densamma...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3038 skrivet: november 11, 2014, 23:50:11 »
Just ja så var det. Tack Kurre!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3039 skrivet: januari 11, 2015, 00:20:53 »
Nu står bilen uppackad i nya garaget!

Bakre fäste till höger bladfjäder har kapats ur så nu ska jag försöka bygga ett nytt!
Vad tror ni om att göra ett löst fäste som man kan bulta upp mot rambalken och lossa vid behov!?
« Senast ändrad: januari 11, 2015, 00:22:45 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.