Författare Ämne: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(  (läst 856327 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Felsökt torkarna, hjälp?
« Svar #1240 skrivet: december 02, 2013, 22:20:02 »
Var ut en sväng nyss och nu kom bränslemätarnålen precis ner till halvtank-linjen.

57L tank.
Halv tank blir då 28,5L

Kört 340,7km enligt Ulysse Speedometer (som förövrigt stämmer riktigt bra), jag har egentligen kört lite längre än så då telefonen flera gånger inte hittat tillräckligt många GPS-signaler förrän efter 1-2km körning.

Avrundar 340,7km till 34,1mil.

Det har gått åt ganska precis halv tank.
28,5L/34,1mil = 0,835777 avrundat till 0,84L/mil.

Ca 80% körning i 70-110km/h.
Dessutom stått på tomgång vid kallstart under tiden jag borstar av snö från bilen och skrapar rutorna.

Det är inte så illa med tanke på min körstil och att jag kör på E85.


Jag har även felsökt min torkare.
Med bilen på tomgång får jag mellan 12,5-13,8V konstant på alla förutom en kontakt på intervall-, noll- och halfartsläget. Den kontakten som inte är någon ström på får endast ström på fullfarts-läget och får då 13,8V.

Men ändå fungerar torkarna endast på fullfartsläget, och då går dem sakta och kan fastna när som helst och för att då få torkarna att fortsätta måste man peta till dem.

Misstänker starkt dålig jord eller dåligt torkarrelä/intervallrelät då jag provat byta torkarspak, rengöra kontakterna på torkarmotorn och har även haft isär torkarmotorn och rengjort allt. Det enda jag inte kollat är torkarrelät och dess kontakter.

Så vad tror ni här på forumet, någon som vet hur torkarsystemet på våra bilar fungerar?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1241 skrivet: december 03, 2013, 00:10:59 »
Nej jag vet inte hur torkarsystemet fungerar  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1242 skrivet: december 03, 2013, 00:16:03 »
Får ta och studera kopplingsschema någon dag och se om jag blir lite klokare på det.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1243 skrivet: december 03, 2013, 15:38:36 »
Men förbrukningsuträkningar gör man genom att tanka upp bilen igen. Går ju inte att avgöra genom att kolla på tankmätaren. Dom visar sällan korrekt. Ofta tycker jag att första delen av tankmätaren går långsammare än andra halvan.

För att få korrekt uträkning åker du och tankar bilen och räknar på så vis vad du har för förbrukning =) Har du kollat så att trippmätaren verkligen stämmer med åkta mil? =)

Angående torkarna så är dom väl lite "skumma" elektriskt. Har inte riktigt satt mig in i hur man ska mäta dom men har fått för mig att dom stängs av genom att kortslutas på intervallfunktionen. Detta pga att om man skulle stänga av torkarmotorn genom att bara stänga av knappen skulle torkaren fortsätta lite innan den stannar och då skulle den inte stanna på samma ställe varje gång. Därför stoppas den genom kortslutning.
Studera elschemat så blir du nog klokare än vad jag skrivit :P

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1244 skrivet: december 03, 2013, 15:52:39 »
Jo jag vet men bara för att gissa lite närmre än senast ;) Tro mig jag vet hur man räknar förbrukning, gjorde det varje gång på Kadetten jag hade och där fanns ingen tripp heller så fick räkna från bilens totala-milmätare genom att ta en minnesbild vid varje tankning, den bilen gick fan snålt då den drog 0,8L/mil  på bensin 100% stads-/tokkörning fastän det var 3-stegs automat.

Nja mätarn min går lika snabbt hela vägen förutom just vid halvtank, där står nålen kvar nästan i en evighet innan den fortsätter under halvtank.
Trippmätaren i appen stämmer inom 200-300meter på 6mils resa så skulle säga att den stämmer ganska bra ;)
Stämmer bättre än bilens ordinarie-trippmätare som visar runt hälften av körd sträcka, dessutom hoppar vajern ur hela tiden så 9 av 10 resor fungerar inte bilens mätare, även därför jag använder hastighetsmätarapp då den både visar mycket mer korrekt hastighet och har en tripp som visar korrekt. Bilens hastighetsmätare visar 10km/h för mycket nästan konstant förutom över 110 då felmarginalen ökar markant.

Misstänkte att det var något sådant. Säkert dålig jord och/eller relät som gett upp. Får studera mina elscheman jag har och gräva runt bland kablarna i bilen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1245 skrivet: december 03, 2013, 16:53:16 »
Det är inte bara så att motorn börjar vara slut och går så trögt att den bara orkar på hårdaste läget?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1246 skrivet: december 03, 2013, 16:57:25 »
Eventuellt, men då måste motorn vara galet slut för det hjälper inte ens att dra i torkarna på annat än högsta läget. Och det är den senaste månaden som torkarna slutade fungera på annat än högsta läget. Däremot att torkarna fastnar då och då har dem gjort ända sedan jag köpte bilen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Köpt 8st begagnade dubbdäck på fälg
« Svar #1247 skrivet: december 05, 2013, 15:54:33 »
Jag är lite orolig för att bilprovningen inte kommer godkänna mina bakdäck då det är totalt 4-5st dubbar om man räknar båda däcken :P

Så kikade på blocket, hittade en som sålde 4st Toyota Corolla 13" fälgar med 155/80-13 dubbdäck på. Ringde till gubben som sålde dem och han hade egentligen 8st däck, 4st ganska fräscha och 4st mindre fräscha.
Alla på skitiga fula plåtfälgar, men vafan duger till bakdäck. Man kör ju ändå sönder dubbarna när det börjar töa och asfaltsläckar kommer fram lite här och var, sen är det bara dubba ur dem och använda som lekdäck på sommarn.
Fick betala 500kr för alla 8st så det var ju värt det tycker jag.

ET45 på fälgarna så jag vet att dem passar på bilen då jag kört på opel-fälgar med ET49 och 155/80-13 några veckor vintern 2012 utan problem.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1248 skrivet: december 05, 2013, 20:52:38 »
Besiktningen har inget att göra med varken dubbar eller om det är vinterdäck. Dom ska bara kolla mönstret =)


simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1249 skrivet: december 05, 2013, 21:03:29 »
Nja finns risk att dem gnäller då alla dubbar fram är fräscha och fina och knappt några bak. Speciellt mitt högra bakdäck som inte har en endaste dubb då man inte får blanda dubbat och dubbfritt, däremot om jag känner för det kan jag glida in med sommardäcken på utan problem.
Bättre att ta det säkre före det osäkra, och förhoppningsvis är det bättre grepp i dem "nya" däcken för det är inte det lättaste att ta sig iväg från stillastående just nu :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Fått hem en turbo (en till :O)
« Svar #1250 skrivet: december 06, 2013, 16:09:58 »
Ja idag så fick jag hem en liten TD04HL-13G med 6ans vinklade avgashus. Fick den löjligt billigt på tradera, köpte den enbart för avgashusets skull men efter att jag surfat på ebay en stund så kom jag på en annan plan.

Vad kommer jag då göra med denna turbo?
Jo denna turbo kommer jag uppgradera med 19T kompressorhus och hjul. Ett uppgraderingskit på ebay som innehåller kompressorhus utan dump, kompressorhjul, wastegate och renoveringssats till turbon går på ca 1300kr, sen tillkommer en dumpventil på det så totalt för uppgraderingen blir det ca 1600-1700kr.

Detta kommer hända senare, får se om det blir till våren eller till sommaren.

Min renoverade TD04H-13C och 940-downpipe ska då alltså säljas.
Säg till om någon är intresserad, hade tänkt mig 1000kr för 13Cn och 200kr för downpipen eller både turbo och downpipe för 1100kr.


Men över till "ny-turbon", fick den löjligt billigt pga att det är ett fel med den. Felet är att kompressorhjulet är helt kört, verkar ha kommit in någon hårt föremål medan turbon hade bra med snurr. Det underliga är att det är endast kompressorhjulet och muttern som blivit "svarvade", kompressorhuset är helt oskadat ???

Och jag kommer som sagt uppgradera turbon till en 19T så det spelade ingen roll alls, allt det viktiga är fräscht så det kommer bli riktigt bra. Jag kommer använda 940-grenröret, det är inget dåligt grenrör och det är bult-on så varför inte? Behöver bara porta grenröret lite så det matchar avgasportarna i toppen och matchar avgashuset på turbon.
För att få på det vinklade avgashuset på 940-grenröret måste två pinnbultar skruvar loss från grenröret och monteras på avgashuset istället och sen måste gängorna i grenröret där pinnbultarna tidigare satt borras bort. Blir lite krånligare att skruva dit turbon men det är det värt för det vinklade avgashuset flödar mycket bättre.

Min turbo-setup kommer då se ut så här:
B23
K-kam
Garageportad 398-topp (eventuellt, beror på om jag får tag i en fräsch 531a till bra pris eller inte)
MS1 V3
Bosch -968or
TD04-19T
940-turbogrenrör
3" downpipe för att sedan gå över till  2,5" från första ljuddämparen och bak
Ca 220hk (spridarna som är flaskhals i denna setup)


Över till lite bilder:
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Fått hem en turbo (en till :O)
« Svar #1251 skrivet: december 06, 2013, 16:12:08 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Fått hem en turbo (en till :O)
« Svar #1252 skrivet: december 06, 2013, 16:13:13 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Fått hem en turbo (en till :O)
« Svar #1253 skrivet: december 06, 2013, 16:14:03 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1254 skrivet: december 06, 2013, 17:23:42 »
Roligt =) Undrar vad som hänt med den turbon men skönt att du har planer =)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1255 skrivet: december 06, 2013, 17:40:21 »
Skulle vara riktigt kul att veta vad som hänt, men inte ens snubben som sålde turbon visste.

Klart man ska ha lite planer ;) Billigare att bygga sin egna 19T än att köpa en i dugligt skick :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Medelförbrukning uppmätt
« Svar #1256 skrivet: december 06, 2013, 21:33:28 »
Nu ska ni får höra pojkar och flickor.

42,15L E85 fick jag i, mätarn var ca en nålsbredd ovanför reserven. (var bra pris på etanolen förövrigt, 9,88kr/L)
41,2km hade jag kört, varav ca 15mil är stadskörning. Så ca 60% landsväg 40% stads- och lekkörning,

Vad blir då medelförbrukningen:
42,15/41,2 = 1,023L/mil

Så runda av det till 1L/mil blandad körning. Inte illa alls tycker jag speciellt inte med ett bränsle som har ett snittpris på ca10kr/L. Det är ganska precis, kanske till och med lite lägre medelförbrukning än 744an en av mina polare hade förra vintern (var en GL med B230F och bensin som drivmedel).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1257 skrivet: december 06, 2013, 21:48:26 »
Funkar det verkligen så bra att bygga om till 19T ? Avgashuset förblir väl samma lilla och därmed blir avgasmottrycket ännu högre?

Fina förbrukningssiffor du har, verkar vara fräsch din nuvarande motor.  :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1258 skrivet: december 06, 2013, 22:00:22 »
En vanlig 19T har ju samma avgashus (eller ja 19T finns med lite olika avgashus, vanligast är 7ans raka och 7ans vinklade).
Men det kommer förmodligen fungera bra, i värsta fall får jag byta upp mig till ett 7ans så får den exakt samma specifikationer som den "största" 19T-turbon och sen sådan är god för runt 350-400hk enligt internet.

Alla TD04-turbos har exakt samma storlek på avgasturbinen, däremot finns det lite olika avgashus där 7ans är det största.
Sen finns det en massa olika kompressorhus, bland annat 13G, 13C, 15G, 19T m.m, högre siffra = större kompressor.

Jo riktigt fina förbrukningsiffror. Förstår inte hur det är möjligt egentligen då motorn borde gått närmare 30,000mil nu (hade gått 28800 då jag stoppade ner den i 345an förra sommarn). Men då är det 28800 gubbkörda och välservade mil innan jag började plåga den :P
Och jag måste även påpeka att dessa siffror är med stum höfläkt monterad för jag har haft varken ork eller tid att fixa dit en elfläkt ännu.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Jävla el-helvete >:(
« Svar #1259 skrivet: december 09, 2013, 20:51:39 »
Ja den här dagen började inte så bra.
På morgonen skulle jag till bussgods och skicka iväg renault laguna intercoolern, 13C-turbon och 940-downpipen.
Gick ut till bilen och skulle starta, tror ni det gick då? Nä ingen ork alls i startmotorn, bilen hostade inte till. Tål att tilläggas att bilen stått i -20°C sedan i fredags-kväll så jag tänkte att batteriet säkert bara behövde tinas upp och laddas.
Tog in batteriet och satte det på laddning, krämade på 12A med min Absaar HF-1212 laddare. Batterinivån på laddaren skärm stod på LO, efter ca 30min stod den på 90% men jag lät den stå några timmar till och ladda, kom däremot aldrig upp till mer än 90% (laddaren visar LO, 70%, 80% ,90% och FULL).

Då efter batteriet fått ladda och värma upp sig lite så skulle jag iväg igen, men nog jävlar gick startmotorn trögt ändå. Var bara hålla tummarna att bilen skulle starta och som tur var gjorde den det innan batteriet var slut så då var det bara att åka till bussgods.

Men vad ser jag då?
Jo vänster-blinkerslampa på instrumentpanelen lyser konstant (förutom då man blinkar då blinkar den med) och all mätarbelysning på vänster sida lyser ej. Den har gjort så här i våras en gång också men det försvann då jag bytte ut led-lamporna mot glödlampor.

Tänkte att det eventuellt var blinkersrelät som fuckat ur så åkte till biltema och köpte mig ett blinkersrelä. Men det gjorde ingen skillnad alls :(
Skruvade då ur instrumentpanelen och för att se om jag såg något problem, men inte det inte. Allt såg ut som det ska, både "kretskortet" och alla kablar i kontaktstyckena. Och problemet var fortfarande kvar då jag stoppade tillbaka instrumentpanelen igen.

En sak jag gjorde däremot var att kolla vad det satt för torkarrelä och det var ett Hella fyrpoligt torkar/intervallrelä.

Problemorsaker då:
Att startmotorn går så pass trögt när det är -20°C men inte gjort det då det varit varmare misstänker jag starkt är jordkabeln mellan motorblock och kaross som krånglar. Sitter där en kabel som är skarvad och som egentligen skulle vara provisorisk men tyvärr råkades den bli permanent för jag hade helt glömt bort det :-[ Men som tur är har jag kvar en bra bit svart 35mm2-kabel, måste bara köpa kabelskor. Biltemas hade utgått, måste vara relativt nyligt då kabelskorna är med i nya katalogen som kom i höstas men går ej att hitta på internet och i butikens-dator står det att dem utgått.
Får fara på Swedol imorgon och köpa kabelskor (får hoppas dem säljer lösa, är 100st i en förpackning och jag behöver endast 2st).

Instrumentpanelen har jag däremot ingen aning om. Något jävla rackel är det. Fyfan för elen i den här bilen >:( Jävligt sugen att kasta elsystemet åt helvete och dra eget.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1260 skrivet: december 10, 2013, 05:30:54 »
Ja tyvärr verkar elen inte vara en så stark punkt i 300-serien men egentligen finns där inga större fel utan det är väl några små fel som t ex dåliga kontakter och stift som blir glapp.

Men angående ditt problem med blinkersindikatorn måste det ju vara något med saken att göra. Antingen kortsluter den lampan resten av belysningen på något skumt sätt. Men det jag har för mig är ju att alla 3? lampor går på samma krets. Så varför lyser bara en om resten är hela..

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1261 skrivet: december 10, 2013, 11:28:48 »
Nä tyvärr är det så. Och ofta dåliga kontaktpunkter och glapp. Därför är jag sugen på att koppla om allt och styra det mesta med reläer och även montera nya säkringshållare med flatstiftssäkringar istället, jag är inte ett stort fan av fordonssäkringarna som sitter original.

Jag får hoppas det kanske går till sig efter jag bytt motor-jordkabeln, tvivlar på det men man kan ju alltid hoppas.
Något skumt är det. All mätarbelysning får gemensam ström och jord så det är som du säger väldigt underligt att inte alla lampor lyser då dem är hela och får bra kontakt ???

Det är ju perfekt timing också för just denna vecka ska mycket skolarbetet göras färdigt och sen har jag en tenta i början på nästa vecka och jag hade även tänkt besikta bilen i slutet på nästa vecka :(
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1262 skrivet: december 10, 2013, 14:11:22 »
Men bekymret med mätarpanelen måste ju vara bundet till kretskortet just pga att bara två inte funkar av 3 och då dessutom ena blinkersindikatorn glöder. Lägg ner några minuter och ohm-mät kretskortet så allting är som det ska till dom berörda felen.. Annars får du väl mäta på kablarna som matar belysningen och blinkersen och se om det är två olika fel.

Lycka till =)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1263 skrivet: december 10, 2013, 16:30:15 »
Lyser även själva blinkers lampan framme på bilen?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1264 skrivet: december 10, 2013, 17:48:39 »
Men bekymret med mätarpanelen måste ju vara bundet till kretskortet just pga att bara två inte funkar av 3 och då dessutom ena blinkersindikatorn glöder. Lägg ner några minuter och ohm-mät kretskortet så allting är som det ska till dom berörda felen.. Annars får du väl mäta på kablarna som matar belysningen och blinkersen och se om det är två olika fel.

Lycka till =)
Jo får väl göra det någon dag när jag har tid. Eventuellt till helgen.

Lyser även själva blinkers lampan framme på bilen?
Nej, endast vänster-blinkerslampan på instrumentpanelen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1265 skrivet: december 10, 2013, 22:29:30 »
Låter som samma fel som kan bli på signal lampor till spisar som står å glimmar. Att det troligtvis går smygström nånstans i kortet pga av kortis el liknande i kretsen. Som sagt, bara att mäta sig fram när tid finnes  ;)
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1266 skrivet: december 10, 2013, 22:36:25 »
Jo har precis suttit och pillat lite med mätarhuset, hittade några skador. Kopparlinan hade inte gått av någonstans men var halft av på några ställen till mätarbelysningen så jag har lött ihop de småskador som fanns och tänkte nu gå ut och till bilen och testa om skiten funkar.

Jag var även in på Swedol tidigare idag för att köpa 35mm2 kabelskor, men det var helt slut i butiken. Fel i lagersaldot deras så dem skulle beställa hem på direkten, eventuellt på fredag skulle det komma in så får åka förbi då.
Tänker inte spendera pengar på färdigtillverkad kabel, dels för att längsta längden jag hittat var 350mm vilket jag tror kan bli lite väl kort, och dels för att jag har kabel som jag bara behöver få kabelskor på.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1267 skrivet: december 10, 2013, 22:42:05 »
Låter bra med lödningen. Så du fick ihop det ? Brukar va ett jäkelskap å få bra om de e skadat.

Surt med kabeln, hoppas de går fort å få hem. Passa på å löda ändarna för bra pressning sen  :)
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1268 skrivet: december 10, 2013, 23:28:50 »
Låter bra med lödningen. Så du fick ihop det ? Brukar va ett jäkelskap å få bra om de e skadat.

Surt med kabeln, hoppas de går fort å få hem. Passa på å löda ändarna för bra pressning sen  :)

Jepp var skitenkelt att fixa. Var bara att värma upp lite lätt med lödkolven och sen på med tenn och innan tennet stelna så plattade jag till det med en kniv.
Och nu fungerade belysningen som den skulle också :)

Jo får hoppas det.
Blir lödkabelskor så man slipper jävlas med att pressa.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1269 skrivet: december 10, 2013, 23:35:28 »
Bra jobbat med kretskortet. Det är ju inte enda bilmodellen som är känd för att ha dåliga kretskort bakom mätarhuset.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1270 skrivet: december 11, 2013, 00:05:49 »
Ja tyvärr, är verkligen inte bra kvalitet på dessa "kretskort". Är ju i princip bara tunna koppar-ledningar som är laminerade. Hade det varit riktiga kretskort så hade det säkerligen fungerat mycket bättre.

Men men.
Har precis suttit och försökt fixa tempmätaren. Försökte fixa den tidigare då jag såg att den var skadat men blev inte bra då för tempmätarn gick direkt upp i maxtemp när man slog på tändningen med motorn avslagen och med motorn igång så gick tempmätaren ner i bott och tempvarningslampan glödde ytterst svagt.
Så tog då och mätte och det visade sig att ledningen till tempmätarn hade kontakt med ledningen som går till tempvarningslampan. Jag har då nu bytt ut halva kretsen till tempmätarn (ca2-3cm) med en kabel, samma till tempvarningslampan.
Hoppas tempmätarn vill till att funka nu för den har inte fungerat som den ska på över ett år.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1271 skrivet: december 11, 2013, 23:03:35 »
Nu kan du besikta alltså? Skönt! Bra jobbat!

Löda 35mm2 kabelskor? Det går åt mycket värme då!  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1272 skrivet: december 11, 2013, 23:07:31 »
Nu kan du besikta alltså? Skönt! Bra jobbat!

Löda 35mm2 kabelskor? Det går åt mycket värme då!  :o
Jo, får hoppas den går igenom :)

Krävs mycket värme ja, men det är inga problem med en gasolbrännare ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1273 skrivet: december 12, 2013, 11:58:54 »
Ja nu funkar tempmätaren också :)

Däremot är den inte riktigt rätt, när motorn är uppe i arbetstemp så ligger den bara 1/4 upp på mätarn istället för i mitten, men bättre än att inte visa något alls iaf.

Jag bestämde mig också för att ta bort den blå-tonade plastlisten för mätarbelysningen för att slippa det halvsvaga grönaktiga ljuset. Utan den så blev det lite starkare ljus och gulare ljus, ungefär samma färg på ljuset som på mina biltema-mätare så det blev lite mer enhetligt :)

Fick även göra om mina lagningar till mätarbelysningen för dem bröts sönder när jag tryckte tillbaka mätarhuset, så jag lödde då dit kablar där istället.
« Senast ändrad: december 12, 2013, 12:01:28 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1274 skrivet: december 12, 2013, 19:45:20 »
Bra arbete med lädningarna där  :). Vart de mycke krångel med att få ut mätarhuset ? Måste nog plocka ut mitt jag med pga av krånglande belysning och klapprande relän under instrumentpanelen.
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1275 skrivet: december 12, 2013, 19:53:48 »
Inte svårt alls med MK2-mätarhuset.
Bara två skruvar på toppen, ta loss hastighetsmätarvajern och sen bara ta tag i toppen på mätarhuset och vinkla ut den. Sen koppla bort två kontakter och krångla ut mätarhuset mellan ratt och instrumentbräda.

Vet däremot inte om det är svårare att få ut MK3-mätarhuset som du förmodligen har då din bil är en -85a.

MK3-mätarhus från och med årsmodell -83.
MK2-mätarhus från slutet på -70 till och med -82.
MK1-mätarhus på de allra tidigaste (-76 och något år framåt, har tyvärr inte någon information när sista årsmodellen med MK1-mätarhuset var).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1276 skrivet: december 13, 2013, 15:27:25 »
Var förbi Swedol för en liten stund sedan för att se om kabelskorna kommit ännu, men det hade dem inte. Får åka förbi på måndag eller tisdag samma tid och kolla.

Efter jag varit på swedol svängde jag förbi Tools Momentum och köpte mig två o-ringar. En till oljekylar-sandwichen och en till tankarmaturen.
Den 32 (snart 33) år gamla O-ringen till tankarmaturen är helt söndertorkad och det läcker även bränsle där då jag har full tank. Jag har haft i tankarna att byta den så jag hade redan tagit mått (får hoppas måtten jag hade stämmer), så blir att byta den samtidigt som jag går igenom och städar ur bilen innan bes.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Gör iordning bilen inför bes.
« Svar #1277 skrivet: december 18, 2013, 22:16:36 »
Ja nu har jag julledigt så ikväll började jag kolla över bilen lite.

Det jag hann göra var:
Hänga upp slutljuddämparen med en universal-avgasupphängning från biltema (http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Avgassystem/Avgassystem-Standard/Avgasupphangning-79500/)
Lossa torkarlänkaget och smörja upp det
Kolla igenom torkarmotorn
Byta bakdäck


Varför jag hängde upp slutljuddämparen var för att avgassystemet tidigare endast hängt i fästet vid bakaxelkröken. Tror inte bilprovningen uppskattar att man glider in och halva avgassystemet hänger i endast en punkt :P

Torkarlänkaget lossade jag, slipade lite i hålen där torkaraxlarna sticker upp och fettade in med silikonfett. Torkarlänkaget rör sig lite bättre nu, fast det gick egentligen inte trögt till att börja med.

Jag testade köra torkarmotorn med torkarlänkaget bortkopplat, motorn gav ifrån sig ett hemskt ginsslande ljud och gick sakta som fan fastän den inte har något motstånd.
Tog isär torkarmotorn, slipade till kontaktytorna, kollade skicken på kolen och såg till att kolen gled lätt i sina hållare och att dem fjädrade ut ordentligt. Fettade även om torkarmotorns axeländar.
Monterade tillbaka torkarmotorn men går fortfarande trögt.
Jaja bara börja leta efter en torkarmotor. Har kollat på lite bilder och det kan eventuellt passa från 740/940, ser ut som att det eventuellt är samma bultmönster för torkarmotorn i hållaren och likadan axeltapp att fästa torkarlänkaget på.

Och så bytte jag bakdäck, tog med mig två av de fräschare däcken när jag åkte till Kalix. Men dem däcken kommer bara sitta på till dess att bilen gått igenom bes för det var minst lika dåligt fäste i dessa jämfört med bakdäcken som satt på.

Inga bilder på detta dock, har inte haft tid att fota för det hann bli lite väl sent innan jag kom iväg till garaget.

Imorgon ska jag se över bromsarna, försöka smörja upp handbromsvajrarna så dem inte fryser fast,  fixa jordkabel, svetsa på en fin jordplatta i karossen så jag har ordentlig jordpunkt och till sist städa ur bilen från skräp och lyfta ur sånt som jag inte behöver ha med mig på bes.
Juste, ska även byta o-ringen till tankarmaturen så det är gjort.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1278 skrivet: december 18, 2013, 23:33:40 »
Du är så snäll mot din bil, och din torkarmotor. Tråkigt att den behöver bytas trots all kärlek!

Lustigt att en kompis påpekade att instrumentbelysningen är svagt grön idag, samma dag som jag läser att det sitter färgad plast på! (Själv ser jag inte den svaga gröna nyansen pga. lätt färgblindhet).
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1279 skrivet: december 19, 2013, 00:02:23 »
Du är så snäll mot din bil, och din torkarmotor. Tråkigt att den behöver bytas trots all kärlek!

Lustigt att en kompis påpekade att instrumentbelysningen är svagt grön idag, samma dag som jag läser att det sitter färgad plast på! (Själv ser jag inte den svaga gröna nyansen pga. lätt färgblindhet).
Klart man ska vara snäll mot sin bil ;)
Jo lite tråkigt är det, men ska höra med en polare om han har kvar sin sönderslagna 745a så kanske jag får mig en torkarmotor till bra kompispris :)
(inte polarn som slagit sönder bilen utan någon idiot lackade helt plötsligt ur på hans bil helt utan anledning i höstas)

Nice timing :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75