Ja den här dagen började inte så bra.
På morgonen skulle jag till bussgods och skicka iväg renault laguna intercoolern, 13C-turbon och 940-downpipen.
Gick ut till bilen och skulle starta, tror ni det gick då? Nä ingen ork alls i startmotorn, bilen hostade inte till. Tål att tilläggas att bilen stått i -20°C sedan i fredags-kväll så jag tänkte att batteriet säkert bara behövde tinas upp och laddas.
Tog in batteriet och satte det på laddning, krämade på 12A med min Absaar HF-1212 laddare. Batterinivån på laddaren skärm stod på LO, efter ca 30min stod den på 90% men jag lät den stå några timmar till och ladda, kom däremot aldrig upp till mer än 90% (laddaren visar LO, 70%, 80% ,90% och FULL).
Då efter batteriet fått ladda och värma upp sig lite så skulle jag iväg igen, men nog jävlar gick startmotorn trögt ändå. Var bara hålla tummarna att bilen skulle starta och som tur var gjorde den det innan batteriet var slut så då var det bara att åka till bussgods.
Men vad ser jag då?
Jo vänster-blinkerslampa på instrumentpanelen lyser konstant (förutom då man blinkar då blinkar den med) och all mätarbelysning på vänster sida lyser ej. Den har gjort så här i våras en gång också men det försvann då jag bytte ut led-lamporna mot glödlampor.
Tänkte att det eventuellt var blinkersrelät som fuckat ur så åkte till biltema och köpte mig ett blinkersrelä. Men det gjorde ingen skillnad alls
Skruvade då ur instrumentpanelen och för att se om jag såg något problem, men inte det inte. Allt såg ut som det ska, både "kretskortet" och alla kablar i kontaktstyckena. Och problemet var fortfarande kvar då jag stoppade tillbaka instrumentpanelen igen.
En sak jag gjorde däremot var att kolla vad det satt för torkarrelä och det var ett Hella fyrpoligt torkar/intervallrelä.
Problemorsaker då:
Att startmotorn går så pass trögt när det är -20°C men inte gjort det då det varit varmare misstänker jag starkt är jordkabeln mellan motorblock och kaross som krånglar. Sitter där en kabel som är skarvad och som egentligen skulle vara provisorisk men tyvärr råkades den bli permanent för jag hade helt glömt bort det
Men som tur är har jag kvar en bra bit svart 35mm2-kabel, måste bara köpa kabelskor. Biltemas hade utgått, måste vara relativt nyligt då kabelskorna är med i nya katalogen som kom i höstas men går ej att hitta på internet och i butikens-dator står det att dem utgått.
Får fara på Swedol imorgon och köpa kabelskor (får hoppas dem säljer lösa, är 100st i en förpackning och jag behöver endast 2st).
Instrumentpanelen har jag däremot ingen aning om. Något jävla rackel är det. Fyfan för elen i den här bilen
Jävligt sugen att kasta elsystemet åt helvete och dra eget.