Författare Ämne: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(  (läst 857761 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1400 skrivet: maj 06, 2014, 19:41:59 »
Det var billigt det :)

Jo fan moppar är ju sjukligt dyra att försäkra, min DT50MX gick på 9xxkr/år för endast trafik på min farsa (40+ och skadefri i många år plus två bilar på samma försäkringsbolag) :-X


Liten update då också:
Fick en oljefilterhållare från 940 idag inkl vattenoljekylare och vattenrör. Men vet inte om den kommer användas, min oljekylartermostat passade inte på den.
Köpte egentligen endast oljefilterhållaren för det längre oljefilterröret så man får dit ett oljefilter ovanpå sandwichen.

Menmen får sälja den om det inte blir att använda, beställde ett gängat rör som var 3,5" långt med 3/4"-16 gänga från ebay så det löser sig.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1401 skrivet: maj 06, 2014, 21:02:55 »
fint  :) men har oljan mer kylning i form av vatten där vi filtret på 940?
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1402 skrivet: maj 06, 2014, 21:13:14 »
Nej den där oljekylaren kyler endast oljan med bilens kylarvätska.

Det som är bra med den är att oljan kommer upp i arbetstemp snabbare (kylarvätskan kommer upp i arbetstemp cirka dubbelt så snabbt som oljan på bilar utan en sådan här värmeväxlare), däremot det som är dåligt är att när oljan sedan är uppe i temp så "kyls" oljan av 90+° varmt vatten = inte bra vid hård körning.

Så inget jag vill använda på min bil, oljan kommer ju upp i närmare 120°C vid hård körning en varm sommardag som sugmotor, tänk då när jag får på turbon :-X
Tur att jag har en sandwich med termostat som jag kommer använda för att koppla in en luft-oljekylare jag monterar i fronten :) Måste bara få hem det där längre oljeröret så jag kan montera sandwichen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | 531-topp köpt
« Svar #1403 skrivet: maj 06, 2014, 22:30:10 »
Hoppsan hejsan, blev visst att köpa en 531a ;D

En polare ringde nyss (han är och införskaffar delar till sin egna bil) och han undrade då om jag ville ha en 531-topp.
Visst sa jag för hur mycket?
1200kr ville säljaren ha men fick prutat ner den till 900kr, komplett med kam så det var ju bra pris :)

Sprickfri vad polaren kunde se.
Den hade dock gått närmare 30k mil men ska ju ändå slipa bort gjutskägg, slipa in ventilerna och byta ventiltätningar så gör ju inte så mycket.

Bilder på den kommer när jag fått hem toppen, kan dröja ett tag, beror på om polaren kommer en sväng förbi Luleå med den eller om jag måste hämta den hos han i Kalix.
« Senast ändrad: maj 06, 2014, 22:32:01 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1404 skrivet: maj 06, 2014, 22:44:12 »
Grattis till topp :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1405 skrivet: maj 06, 2014, 22:45:04 »
Tackar :)

Lär sitta fint med tillputsade kanaler, K-kam och turbo 8)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1406 skrivet: maj 07, 2014, 00:37:59 »
Ja nu fick jag toppen.

Helt komplett och verkar riktigt fräsch. Inga sprickor alls vad jag kan se och ytterst lite oljegegg i toppen.
Känns som att den kommit från en välservad motor :)

Man kan inte tro att toppen varit med i 30k mil när man ser skicket på den.
Kommer bli riktigt fint det här när jag slipat bort gjutskägg, slipat till förbränningsrummen lite, slipat in ventilerna och bytt ventiltätningar :D

Fick även med fördelaren inkl fördelarlock och rotor på köpet.

Så nu har jag komplett LH2.4 toppmonterad fördelare och VX3-kam till salu. Fräsch rotor och fräscht fördelarlock.
Säg till om ni är intresserade ;)

Över till bilder på den åtråvärda 531-toppen:
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1407 skrivet: maj 07, 2014, 00:38:58 »
Mer bilder:
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1408 skrivet: maj 07, 2014, 02:05:43 »
Ventilspelsschimsen är ju för fan fräschare än på 398an :o Som nya :)

Och just det, tog loss pinnbultarna på avgassidan. 5 av 8 kom ut, 3st gick av. Varav två måste borras ur för dem gick av en liten bit inne i toppen :-\ Jaja, tur det finns en helicoil sats hemma hos föräldrarna :)
« Senast ändrad: maj 07, 2014, 02:07:18 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1409 skrivet: maj 07, 2014, 14:08:15 »
Prova att borra med en liten borr inuti och slå in en torx för att sen dra ut. Lite drygt om den går av för då blir det svårt att borra igen.. Men borrar man med tillräckligt stor borr så släpper det oftast lättare från gängorna iom att man är där och borrar

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1410 skrivet: maj 07, 2014, 15:40:36 »
Jo har tänkt pröva det, men i värsta fall får jag sätta insatsgänga.

Nä bits som gått av är inte kul, var med om det till pinnbulten på min gamla DT50MX, råkade dra av pinnbulten och den gick av just i höjd med blocket. Borrade och drog i ett bits men då gick bitset av. Tog flera timmar att borra igenom skitet och sen blev det helicoil och en ny pinnbult.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1411 skrivet: maj 07, 2014, 16:33:04 »
Annars tycker jag att det är bäst att pröva svetsa fast en mutter om nu inte bulten som gått av är flera mm in i toppen. Det ger restvärme som oftast gör att bulten som sitter fast släpper väldigt lätt sen.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1412 skrivet: maj 07, 2014, 16:36:12 »
Tyvärr så är två av dem så jävliga att dem gått av 2-3mm in i toppen, endast en av de som gick av går det att svetsa på en mutter.

Och jo släpper väldigt lätt efter man bränt på en mutter med svetsen :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1413 skrivet: maj 07, 2014, 18:01:16 »
Ja nu är alla åtta ventilerna ute ur toppen i alla fall :)

Smidigt att stå i köket och skruva ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1414 skrivet: maj 07, 2014, 22:17:07 »
grattis till toppen  ;) 531 är fina grejer!
vad har du för planer med toppen?
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1415 skrivet: maj 07, 2014, 22:20:26 »
Tack. Jo ska ju vara "the shit" när man trimmar 8V ;)

Planerna är:
Ta upp förbränningsrummen runt ventilerna
Slipa bort gjutskägg
Matchporta mot grenrör respektive insug
Slipa in ventiler
Nya ventiltätningar
Nya pinnbultar på avgassidan
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1416 skrivet: maj 08, 2014, 06:33:56 »
ok ja det blir ju kanon, nya pinnbultar är aldrig fel bränner ju fast så förbannar på avgassidan med åren.
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1417 skrivet: maj 08, 2014, 14:15:31 »
Jo pinnbultarna på avgassidan blir alltid dåliga då det blir sådana kraftiga temperaturändringar vid varje körcykel, kostar ju ändå inte många kronor så är ju lika bra :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1418 skrivet: maj 08, 2014, 15:10:28 »
Det var ganska bra matchat redan original :) Hade räknat med mycket mer slipjobb för att få jämn övergång.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1419 skrivet: maj 08, 2014, 15:47:46 »
visst är avgassidan värre?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1420 skrivet: maj 08, 2014, 15:49:46 »
Tror det, har dock ingen packning att kolla med.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1421 skrivet: maj 09, 2014, 11:02:20 »
Tog och rengjorde ventilerna så gott jag kunde, blev tillräckligt rena i alla fall.

Bild1: Före
Bild2: Efter
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1422 skrivet: maj 09, 2014, 15:39:41 »
Nu har jag även slipat in ventilerna. Tog totalt 40min.

Vad blev resultatet då?

Jo inte en endaste droppe har smitit genom ventilerna på just över 2h :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1423 skrivet: maj 09, 2014, 16:02:45 »
Hade du läckage innan? =)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1424 skrivet: maj 09, 2014, 16:11:13 »
Vet ej, kollade aldrig då det ändå är lika bra att slipa in ventilerna när dem ändå är lösa.

Förmodligen var det mindre läckage med tanke på hur blanka ventilsätena var och tätningsytorna på ventilerna hade en tunn beläggning av koks/sot.

Men nu är det då med all säkerhet tätt i alla fall :)

Edit:
Så här ser tätningsytorna ut nu.
« Senast ändrad: maj 09, 2014, 16:16:39 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1425 skrivet: maj 09, 2014, 16:19:22 »
Verkar ju lite slitet ändå på avgassidan.. Hur långt har den där gått ungefär?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1426 skrivet: maj 09, 2014, 16:25:38 »
Jo det är lite slitet.

Toppen har varit med i ganska precis 30k mil så är ju inte så konstigt att ventilerna är lite småslitna.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1427 skrivet: maj 09, 2014, 16:47:57 »
ska du shimsa in ventilerna för rätt spel?
 borde kanske inte bli så stor skillnad då man slipar in.
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1428 skrivet: maj 09, 2014, 16:51:45 »
Beror på om det behöver schimsas eller inte, det får jag ju se när jag flyttat över K-kammen från 398an ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1429 skrivet: maj 10, 2014, 19:18:51 »
Halvvägs klar med matchportningen av F-insuget :)

Använt mig av Julas slipstift (5-pack för 179kr) och min black&decker borrmaskin. Man tager vad man haver vet ni ;)
Tar ganska lång tid att slipa eftersom borrmaskinen inte är allt för högvarvig, men vad ska man göra har ingen kompressor tillgänglig i Luleå och en vettig elektrisk slipmaskin med 6mm chuck kostar ju runt 3k :-X
Borrmaskinen måste vila nu för den blev lite väl varm och batteriet tog slut så får fortsätta imorgon.

Tog även och mätte turbo-grenrörets inlopp och 531ans utblås och kom fram till att jag inte ska slipa något alls på avgasportarna eller grenrörets inlopp.
Varför?
Jo det är redan väldigt bra matchat original, skiljde som mest 1mm mellan grenrör och topp. Och det är jämna övergångar som eftersträvas, inte största möjliga kanal.
Sen är det även så att slipar jag upp efter packningen så blir det i princip en expansionskammare vid utblåset. Blir sån krafitig kona ut mot packningsytan på toppen och sedan en lika kraftig kona in i grenröret, och expansionskammare vill man inte ha i en fyrtaktare :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1430 skrivet: maj 11, 2014, 18:47:06 »
F-insuget färdigslipat och två av fyra insugsportar färdiga :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1431 skrivet: maj 11, 2014, 19:00:11 »
Det går framåt =) Men du verkar ju haft bra inpassning på dina saker redan från början så lär väl inte göra så stor skillnad antar jag?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1432 skrivet: maj 11, 2014, 19:06:55 »
Går fint att "porta" med borrmaskin ;)

Nä inte många millimeter fel på grejjerna redan från fabrik så lär inte göra så stor skillnad. Men bör ju inte bli sämre åtminstone :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1433 skrivet: maj 12, 2014, 13:52:24 »
Då var insugsportarna klara :)

Det enda sliparbetet som är kvar nu är förbränningsrummen och där kommer jag nog göra liknande design som Erland Cox (Topplocksverkstan) http://www.topplocksverkstan.se/volvo8v531.html
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1434 skrivet: maj 12, 2014, 19:09:13 »
Slipat två förbränningsrum nu. Men nu måste borrmaskinen kyla ner sig och ladda batteriet så får fortsätta imorgon.

Hur har jag då gått till väga:
Först studerade jag bilder på topplockverkstans hemsida
Skissade sedan upp på ett av förbränningsrummen
Slipade förbränningsrummet
Drog på maskeringstejp och skar ut förbränningsrummet
Flyttade min mall till nästa förbränningsrum och märkte ut
Slipade nästa förbränningsrum

Vinklarna jag slipat med och så fick jag känna mig fram till men verkar ha blivit bra. Måste bara skaffa grejjer att mäta upp förbränningsrummen med sen för att se så det inte skiljer allt för mycket och även för att kunna räkna ut nya kompressionsförhållandet jag kommer ha.

Jag ville inte slipa allt för mycket för att bibehålla relativt hög kompression, kommer ju ändå köra på E85 så behöver egentligen inte kompsänka något utan denna slipning är endast i hopp om att förbättra flödet.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1435 skrivet: maj 12, 2014, 19:10:41 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1436 skrivet: maj 13, 2014, 17:13:29 »
Jahapp då var även förbränningsrummen klara.

57cc per förbränningsrum fick jag mätt upp förbränningsrummen till.
Använde mig av en plexiglasskiva och en spruta från biltema.
http://biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/ (300x300x4mm använder jag mig av)
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Oljenivamatare-gaffelben-82399/ (endast sprutan från denna)

57cc per förbränningsrum ger ett kompressionsförhållande på 9,77:1, väldigt nära B230F som ligger på 9,8:1. Kommer förmodligen bli väldigt lagom till denna motorn.

Hur jag räknat ur förhållandet:
Cylindervolym + förbränningsrumsvolym + topplockspackningsvolym

Cylindervolym = 2316cc/4 = 579cc
Förbränningsrumsvolym = 57cc (är ju detta jag mätt upp)
Topplockspackningsvolym = 9,05cc (packningen är 98mm i diameter och 1,2mm tjock när den är komprimerad)

Detta ger då
579 + 57 + 9,05 / 57 + 9,05 = 9,76608629.... avrundat till 9,77.

Det enda jag har kvar att göra med toppen nu är att byta ventiltätningar, avgaspinnbultarna, montera en täckbricka för fördelarhålet och byta vattentempgivarna och såklart montera ventiler och ventilfjädrar igen.

 
Idag fick jag även hem mitt helgängade oljerör med 3/4"-16 gänga som jag kommer använda till oljekylartermostaten.
Och med det paketet fick jag även ett litet "reklamblad" med bibelcitat. USA säger jag bara ::)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1437 skrivet: maj 13, 2014, 20:12:52 »
Det var snabba ryck med toppen! Glöm inte att blåsa ur den ordentligt före du monterar den bara, ser att det ligger aluminiumspånor kvar i olje/vattenkanalerna.  :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1438 skrivet: maj 13, 2014, 20:16:22 »
Jo vill hinna få gjort bort så mycket som möjligt innan sommaren så jag har mer tid till resterande fix :)

Japp, kommer skölja ur den med bromsrengöring och sedan blåsa ur den ordentligt med tryckluften när jag tar med den till Kalix. Inte kul att få in aluminiumspån i olje- och kylsystemet :-X
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Lackfunderingar
« Svar #1439 skrivet: maj 14, 2014, 23:58:55 »
Okej nu sitter jag och funderar vilken blå färg jag ska lacka bilen med.

Bestämde mig för att inte köra med biltemas polyuretan-lack utan kommer istället köpa antingen lilla eller stora lackpaketet på billackering.eu, det betyder att jag då kan i princip välja vilken solid-lack jag än vill.

Har hittat två intressanta färger vilket är Volvos 604 och 237, båda heter Midnight Blue och är solida lacker.

604 ska vara denna enligt Google:


237 är eventuellt denna (inte säker dock) :

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=193604

Ni får gärna länka bilder och färgkod på bilar med någon relativt mörk snygg blå färg som inte är metallic.
« Senast ändrad: maj 15, 2014, 00:01:21 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75