Jahapp då var även förbränningsrummen klara.
57cc per förbränningsrum fick jag mätt upp förbränningsrummen till.
Använde mig av en plexiglasskiva och en spruta från biltema.
http://biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/ (300x300x4mm använder jag mig av)
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Oljenivamatare-gaffelben-82399/ (endast sprutan från denna)
57cc per förbränningsrum ger ett kompressionsförhållande på 9,77:1, väldigt nära B230F som ligger på 9,8:1. Kommer förmodligen bli väldigt lagom till denna motorn.
Hur jag räknat ur förhållandet:
Cylindervolym + förbränningsrumsvolym + topplockspackningsvolym
Cylindervolym = 2316cc/4 = 579cc
Förbränningsrumsvolym = 57cc (är ju detta jag mätt upp)
Topplockspackningsvolym = 9,05cc (packningen är 98mm i diameter och 1,2mm tjock när den är komprimerad)
Detta ger då
579 + 57 + 9,05 / 57 + 9,05 = 9,76608629.... avrundat till 9,77.
Det enda jag har kvar att göra med toppen nu är att byta ventiltätningar, avgaspinnbultarna, montera en täckbricka för fördelarhålet och byta vattentempgivarna och såklart montera ventiler och ventilfjädrar igen.
Idag fick jag även hem mitt helgängade oljerör med 3/4"-16 gänga som jag kommer använda till oljekylartermostaten.
Och med det paketet fick jag även ett litet "reklamblad" med bibelcitat. USA säger jag bara