Författare Ämne: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T  (läst 352363 gånger)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« skrivet: januari 30, 2008, 00:03:59 »
Okej då, nu skapar jag en projekttråd om den stackars 360 jag fick tag i förra veckan.
Lite inledning...

Köpte en röd räcerpärla utav cyberfalcon här på forumet för 1500"bananer".
Största problemet då var att hjullagret höger bak var SLUT.
I övrigt så var det väl lite rost lite här och var. Bla vänster framskärm var illa faren. Men en sån fick jag ju med en "bättre begagnad".

Ska kika upp hur man lägger in bilder så jag kan underrätta er med biler också under tidens gång.

Har redan börjat ragga ihop turbodelar, grenrör och en "turboförflyttare", för att få bort turbon ifrån motorfästet, har jag redan ifrån vårat gamla projekt.
Spridare har jag nog oxå fixat..

Med andra ord, så snart bakhjulslagret är fixat så ska de laddas allt vad tygen håller!  ;D

/Jyllskar
« Senast ändrad: september 15, 2008, 00:08:05 av Jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #1 skrivet: januari 30, 2008, 00:25:37 »
Har fått bort gamla hjullagret nu också!
Försökte först med en manuell avdragare men den var så klumpig att det gick inte.
Sen lånade jag hem en annan avdragare, man orkade inte dra så hårt att skiten släppte.
Sen fick jag ta och låna med mig en portopower "puck" och en luftdriven hydraulpump på 600bar.
Satte dit den manuella avdragaren så jag hade någonstans att sätta pucken, Man ska ju igentligen dra av "medbringaren" innåt men det fick inte plats så jag fick försöka att driva ur axeln ur lagret direkt istället, och ja lagret gav upp efter 600bar, värme från gasolbrännaren och några riktade smällar med glidhammaren så kom den som en död häst!
Som bosse bildoktorn säger,
-Glidhammaren, en vänn för livet!
Så då fick jag ju ur alla kulor och då är det ju bara att plocka ur axeln då den har släppt ifrån splinesen om lagret lossnar. Så nu har jag tagit bort lagerbanan som satt fast på axeln, la 3st svetssträngar rakt över lagerbanan då utvidgas den och kan ganska lätt tas bort ifrån axeln.
Sen var det bara att ta smärgelduk och putsa av axeln lite sen värmde jag upp lagret till ca 130'C så utvidgas det lagom mycket för att bara glida på axeln, därför tog jag smärgel för att inget skit skulle hamna ivägen.
Det är ganska brottom att få lagret på plats efter man satt det på axeln då axeln också blir varm och lagret kallnar = SUGER FAST! så trycka på lagret fort och sen pressa ner det till botten av axeln med hjälp av en kopparklubba så inte lagret blir skadat.
Så nu har jag bara yttre lagerbanan kvar i "huset" att ta ur, det tänker jag göra på samma sätt som inner ringen ifrån axeln, med några svetssträngar på hög styrka så krymper ringen och är bara att dra ut med glidhammaren kanske.
Ska göra det imorgon för idag orkade jag inte göra det efter jobbet. Räckte att jag kom hem halv 4 igår natt efter att jag hade fått ur lagret. SKAM DEN SOM GER SIG!

En sak, höger sida är nog den jävligare sidan att byta lager på, då det sitter ett stag på höger sida som är lite ivägen, men inte på vänster, så jag tror att vänster sida är lugnt i jämförelse.

Sen det man har hört ifrån många att det är inte värt att göra det själv, det beror på vad man har för verktyg, men ingenting är omöjligt.
Jag hade inte tillgång till en gassvets att värma splinesen med så då behövdes med "power". men jag tror nog att hade jag haft det hade jag nog fått bort det med manuella avdragaren också.


Nu vart det mycket skit om att byta ett hjullager men om någon står och grubblar över det där så kan jag gärna försöka förklara så gott det går hur man kan gå tillväga.

Snart är det helg!
Fortsättning följer förhoppningsvis med bilder.   ::)


/Jyllskar
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #2 skrivet: januari 30, 2008, 00:51:00 »
Kul med ännu en projekttråd! Och ännu en turboriserad 360 vart det lider :P

Bra kämpat med hjullagret, funderar bara på en sak. Yttre lagerbanan i huset, varför skulle den krympa med värme? Den borde väl expandera precis som du beskrev att innerringen gjorde  ???

Har gjort dig till medlem så nu kan du bifoga bilder att visa för oss!

Förresten, var ditt hjullager glappt, jätteglappt eller lät det bara illa?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #3 skrivet: januari 30, 2008, 09:34:01 »
Jäklar vilken rivstart, redan projekttråd! Grattis! Hoppas det kommer lite bilder på lagerbyttet!  :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #4 skrivet: januari 30, 2008, 12:17:18 »
Kul med ännu en projekttråd! Och ännu en turboriserad 360 vart det lider :P

Bra kämpat med hjullagret, funderar bara på en sak. Yttre lagerbanan i huset, varför skulle den krympa med värme? Den borde väl expandera precis som du beskrev att innerringen gjorde  ???

Har gjort dig till medlem så nu kan du bifoga bilder att visa för oss!

Förresten, var ditt hjullager glappt, jätteglappt eller lät det bara illa?

Ja du jag kan nog inte svara på varför den krymper men metoden funkar  bra :) fick tipset utav en mekaniker på jobbet, kan det vara för att man bränner på olika sidor? man bränner ju på utsidan på innerbanan och insidan på ytterbanan.. Ska ta och kolla upp VARFÖR det blir så..
Kanske att man kör med lägre värme på innerringen så den bara blir varm och på ytterringen kör man MAX och då försvinner lite gods så den drar ihop sig? Som sakt ska kolla upp varför det blir så.

Ang. skicket på lagret vet jag inte hur det var från början då han jag köpte bilen utav hade börjat och försöka dra av det men inte lyckats, men när jag började var det riktigt glapp! upp-ner ca 10mm kanske. ;D
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #5 skrivet: januari 30, 2008, 12:20:14 »
Jäklar vilken rivstart, redan projekttråd! Grattis! Hoppas det kommer lite bilder på lagerbyttet!  :) /Max
Absolut kommer det bilder! Ska bara få minneskortläsaren installerad, har tappat bort kabeln till kameran så det var billigare att köpa en all-in-one kortläsare. ;D märkesgrejor varför ska de va så dyrt för?
/Jyllskar
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #6 skrivet: januari 30, 2008, 18:50:28 »
Använder själv följande minneskortläsare, med usb-anslutning. Smidigare och snabbare än kamerans kabel! Har du en "lös" kan du använda den i flera datorer! :) /Max

http://www.kjell.com/?item=68171&path=88200000,91000000,92200000,92300000


På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #7 skrivet: januari 30, 2008, 19:49:45 »
ja någonting i den stilen var det jag fick tag i på tradera för 50 spänn ;D
Men kör med en kass version utav windows vista som fick problem med drivrutinerna.. Men nu verkar det fungera.
Jobbar eftermiddag den här veckan så den här veckan hinner jag nog bara sätta dit bakhjulslagret igen. men så illa är ju inte det,  Kom ju snö idag så man kanske får prova på sladdegenskaperna innan snön försvinner igen..
Sen ska jag väl fixa "inre skärmkanten" den som framskärmen sitter fast i, var ju bara en skruv av 8 runt skärmkanten som fastsättningen fanns kvar vid... (ROST) Så lite svetsjobb blir det allt, såg även att en balk under var slut får ta och laga upp den också.

Tack och hej!
/Jyllskar
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

cyberfalcon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Vem fan behöver turbo?
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #8 skrivet: januari 30, 2008, 21:21:02 »
Bra att du fick bort det där jävla lagret . Det ska brännas på bål och pissas på.
Volvo 340 # Ford Taunus XL 1971 # Ford Sierra DOHC 1992 # Nissan Navara 2007 #

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #9 skrivet: januari 30, 2008, 23:37:37 »
japp! nu ska vi se om vi lyckas få med lite bilder på lagret..

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #10 skrivet: januari 30, 2008, 23:41:14 »
sista bilden är en liten visning på hur jag lade svetsarna, synd bara att jag inte fick tag på rätta svetsen för endamålet, den svetsen var på tok för klen för endamålet.. Ni ser att det inte har bränt någonting även fast jag körde högsta styrkan. Ska köra med pinnsvetsen i helgen så ska nog den lagerbanan inte vara så kaxig längre. men ni får en humm om hur jag menar iallafall.
Bilden med lagret på axeln är med nya lagret på plats. :) har blästrat av medbringaren lite också så kan jag lägga på någon form utav hammarlack eller någonting sånt.


Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #11 skrivet: januari 30, 2008, 23:47:12 »
Bra jobbat!

Starkt av dig att gå i krig mot rosten!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #12 skrivet: januari 30, 2008, 23:48:15 »
första och bilden är på tryckmätaren på portopovern 500bar var jag uppe i där, då började jag värma med gasolen. :)
andra bilden ser man innerbanan sitter fast på axeln.

har en liten fundering..
Kontakten som är på bilden neranför, vad går den till? ska det komma en kabelstam ur genomföringshålet där? Har nämligen ett problem med att laddlampan lyser/blinkar i tempo med bältesvarnaren, gissar på jordfel men vet inte vart.. så detta kanske är en bra början?

/Jyllskar
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #13 skrivet: januari 30, 2008, 23:53:57 »
ja man måste ha ett starkt psyke för att klara av att hitta detta bakom framskärmen :S
« Senast ändrad: januari 30, 2008, 23:57:50 av jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #14 skrivet: januari 30, 2008, 23:58:13 »
Kontakten som är på bilden neranför, vad går den till?

Menar du den lösa kabelskon, under säkringsboxen? ??? /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #15 skrivet: januari 31, 2008, 00:00:26 »
Kontakten som är på bilden neranför, vad går den till?

Menar du den lösa kabelskon, under säkringsboxen? ??? /Max
oj..  :-Xkanske skulle ha gjort en pil... ::) nej den svarta som hänger lite under vakumklockan till fläktpaketet. Tror det är 6st stift i den..  ???
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #16 skrivet: januari 31, 2008, 00:20:30 »
Förstår fortfarande inte riktigt! ;) För att börja, någonstans röd eller grön? :) /Max
« Senast ändrad: januari 31, 2008, 00:56:09 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #17 skrivet: januari 31, 2008, 00:23:06 »
ska ta en bild på mina skärmar imorrn. så ska du få se på värre grejer
360 Hybrid MKII

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #18 skrivet: januari 31, 2008, 00:26:46 »
Förstår fortfarande inte riktigt! ;) För att börja, någonstans röd eller grön? :) /Max
grön! ;) Om det är den svarta du pekar på nere i högra hörnet. :)
Tror att stammen går frammåt iallafall men har inte kollat riktigt noga..
Vet du då vart den ska?
/Jyllskar
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #19 skrivet: januari 31, 2008, 00:27:36 »
ska ta en bild på mina skärmar imorrn. så ska du få se på värre grejer

Huuu... Blev som väntan på en skräckfilm  :-[

/Johan Jyllskär
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #20 skrivet: januari 31, 2008, 00:55:19 »
Nu ser jag den, grön cirkel! ;) Var och kollade på min, har samma kabel utan anslutning. Tror det är en koppling för, Volvos specialverktyg, ex tändinställning Kan även vara för extrautrustning. Skall kika på elschemat senare. Kanske går den att hitta där! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #21 skrivet: januari 31, 2008, 01:12:14 »
Nu ser jag den, grön cirkel! ;) Var och kollade på min, har samma kabel utan anslutning. Tror det är en koppling för, Volvos specialverktyg, ex tändinställning Kan även vara för extrautrustning. Skall kika på elschemat senare. Kanske går den att hitta där! :) /Max
jahaa.. där ser man. typiskt jag som hade bestämt mig på att ett kontaktstycke hade lossnat och ramlat in innanför torpeden.. jaja bara leta efter jordpunkter som ser dåliga ut..
Varvräknaren kommer igång först när man varvat upp till ca 2500-3000rpm och laddlampan lyser svagt och blinkar starkt i takt med bältesvarnaren brevid. kanske är så lätt att en kabel lossnat bakom instrumentpanelen?
Laddlampan slocknar föresten inte om jag tar på mig bältet, då glöder den bara..
Någon som har ett bra tips?

Blir lite mer update om hjullagret imorgon kväll om det går bra att få bort ringen å dit med det nya! :)

/Jyllskar


Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #22 skrivet: januari 31, 2008, 08:14:52 »
 :D :D kul att höra att det är andra som har kul med jorden :)
min var lika dan och då var det jordansutningen på sterion som hade skakat loss! lycka till
Lycklig igen i min 360gl sedan

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #23 skrivet: januari 31, 2008, 13:24:02 »


Här har vi det. jobbigt jobb framöver ifall det inte blir rörram.

360 Hybrid MKII

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #24 skrivet: januari 31, 2008, 16:37:30 »
jasså då ska jag ta mig en kik därbakom och se om jag kan hitta nån kabel som känner sig ensam. Tack.

:D :D kul att höra att det är andra som har kul med jorden :)
min var lika dan och då var det jordansutningen på sterion som hade skakat loss! lycka till
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #25 skrivet: januari 31, 2008, 16:38:41 »
fy fan...
står du ute och skruvar i snön eller är det något annat i garaget som tar plats så du fått rulla ut "bettan"?
/Johan



Här har vi det. jobbigt jobb framöver ifall det inte blir rörram.


Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #26 skrivet: januari 31, 2008, 17:06:15 »
bilen står i vila nu under vintern. systers bil står i garaget så min står i väntan på bur.
om ja bara får arslet ur och skickar iväg den nångång.. =)
360 Hybrid MKII

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #27 skrivet: januari 31, 2008, 18:01:28 »
Varvräknaren kommer igång först när man varvat upp till ca 2500-3000rpm och laddlampan lyser svagt och blinkar starkt i takt med bältesvarnaren brevid. kanske är så lätt att en kabel lossnat bakom instrumentpanelen?
Laddlampan slocknar föresten inte om jag tar på mig bältet, då glöder den bara..

Låter ju bestämt som ett jordfel, eller möjligtvis spänningsfall till instrumentpanelen pga. dålig kontakt till plus 12v..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #28 skrivet: februari 01, 2008, 14:41:08 »
Sen var det bara att ta smärgelduk och putsa av axeln lite sen värmde jag upp lagret till ca 130'C så utvidgas det lagom mycket för att bara glida på axeln, därför tog jag smärgel för att inget skit skulle hamna ivägen.
Det är ganska brottom att få lagret på plats efter man satt det på axeln då axeln också blir varm och lagret kallnar = SUGER FAST! så trycka på lagret fort och sen pressa ner det till botten av axeln med hjälp av en kopparklubba så inte lagret blir skadat.

Någon som gjort lagerbyte som märkt tabben jag gjort här?  :-X
Ibland gör man saker lite för fort.
Hur fan ska jag få dit låsringen i "hubben" nu då när axeln sitter i lagret redan?
aja får försöka få dit den annars bygger jag en special tång för låsringen så kanske man kommer åt, ska lägg upp en bild som visar vad jag menar..

/Jyllskar ???
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
Sladdväder och hjullagret på plats.
« Svar #29 skrivet: februari 03, 2008, 22:02:14 »
nya hjullagret på plats och snöväder ute :) kan det bli bättre?  ;)
Värmde upp "hubben" som lagret ska in i, och slängde ut axeln med lager i snön, sen lite smörja så var det bara att putta in lagret på plats, behövdes inte ens övertalas. Ibland funderar man om man missat nått när det går så lätt..
Men det verkar funka iallafall, va ut och sladdade  lite i snön :)

Någon som vet vad det sitter för kam i b200F original ifrån 87?
Verkar riktigt slö iallafall.

Jobbar förmiddag nästa vecka så då ska det nog hända lite med 360n  8)

Ha det!
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #30 skrivet: februari 03, 2008, 22:56:06 »

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #31 skrivet: februari 04, 2008, 13:10:24 »
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3648.0

Har kollat igenom den där listan 4-5ggr nu men hittar inte på b200F...
Aja får väl riva av kåpan själv å ta reda på det själv, ska man ha nått gjort får man allt göra det själv  ;)

Ha de !
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #32 skrivet: februari 04, 2008, 13:20:36 »
Någon som gjort lagerbyte som märkt tabben jag gjort här?  :-X
Ibland gör man saker lite för fort.
Hur fan ska jag få dit låsringen i "hubben" nu då när axeln sitter i lagret redan?
aja får försöka få dit den annars bygger jag en special tång för låsringen så kanske man kommer åt, ska lägg upp en bild som visar vad jag menar..

/Jyllskar ???

Väntar på bilder! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #33 skrivet: februari 04, 2008, 13:22:54 »
såg du hade problem med jordfel, tydligen ska kabelstamen som går bakom fiskluftintaget ner till kupefläkten kunde vara en vanlig felkälla.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #34 skrivet: februari 04, 2008, 13:55:37 »
Har kollat igenom den där listan 4-5ggr nu men hittar inte på b200F...
Aja får väl riva av kåpan själv å ta reda på det själv, ska man ha nått gjort får man allt göra det själv  ;) Ha de !  /Johan

Lite info som jag hittade. Har "samma" motor, blev därför lite intresserad. Enligt Kg-trimnings katalog (se bild). Här har vi lite resentioner av m-axeln, Länk. :)  /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
bilder
« Svar #35 skrivet: februari 04, 2008, 20:18:46 »
Testa å se om det funkar nu då :) om det funkar så är det en bild innifrån under bilen sett, på yttre lagerbanan med lite svetssträngar på sig. (på tok för klen svets vid det tillfället) har fortfarande inte fått nått bra svar på varför ringen krymper med svetsfog men jag antar att man bränner bort en massa material så den deformeras?
Kanske....?  ::)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #36 skrivet: februari 04, 2008, 20:21:07 »
här kommer en bild med lagret på axeln påväg in i "hubben". Gick hur lätt som helst, värmde hubben och kastade axeln i snön i en halvtimme :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #37 skrivet: februari 04, 2008, 20:23:56 »
Haynes gör både god ketshup och bra böcker  ;D bara å säga till så kan jag kopiera lite om du undrar nått i boken..

Behövde inte ens sätta dit dekalen själv.. :)

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #38 skrivet: februari 04, 2008, 20:29:23 »
Satan vad stor  bilderna blev! Provar att minska ner till 25% istället....

bild på axeln, lagret och medbringaren.

Föresten när jag monerade ihop allt så körde jag i lite nytt fett i yttre drivknuten för jag viste inte hur mycket som förra ägaren hade torkat bort och jag tror inte att det kan bli för mycket fett i dom där knutarna, finns ju hur mycket plats som helst i medbringaren för överflödet att ta vägen.

Rätta mig om jag har fel...
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #39 skrivet: februari 04, 2008, 20:42:06 »
Köpa billigt? ;D



Räcerpärlan :P



Tråkigt grenrör  ::) ska vi nog göra ändring på..


Tänkte göra ett nytt insugsrör senare från turbo till insug, börjar utan IC tänkte göra det ungefär likadant som original fast göra en hel U-böj eftersom inte lmm kommer att sitta där sen.



Provmonterade whitespook fälgar också :) 195/60-13!!  ;D
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga