Har fått bort gamla hjullagret nu också!
Försökte först med en manuell avdragare men den var så klumpig att det gick inte.
Sen lånade jag hem en annan avdragare, man orkade inte dra så hårt att skiten släppte.
Sen fick jag ta och låna med mig en portopower "puck" och en luftdriven hydraulpump på 600bar.
Satte dit den manuella avdragaren så jag hade någonstans att sätta pucken, Man ska ju igentligen dra av "medbringaren" innåt men det fick inte plats så jag fick försöka att driva ur axeln ur lagret direkt istället, och ja lagret gav upp efter 600bar, värme från gasolbrännaren och några riktade smällar med glidhammaren så kom den som en död häst!
Som bosse bildoktorn säger,
-Glidhammaren, en vänn för livet!
Så då fick jag ju ur alla kulor och då är det ju bara att plocka ur axeln då den har släppt ifrån splinesen om lagret lossnar. Så nu har jag tagit bort lagerbanan som satt fast på axeln, la 3st svetssträngar rakt över lagerbanan då utvidgas den och kan ganska lätt tas bort ifrån axeln.
Sen var det bara att ta smärgelduk och putsa av axeln lite sen värmde jag upp lagret till ca 130'C så utvidgas det lagom mycket för att bara glida på axeln, därför tog jag smärgel för att inget skit skulle hamna ivägen.
Det är ganska brottom att få lagret på plats efter man satt det på axeln då axeln också blir varm och lagret kallnar = SUGER FAST! så trycka på lagret fort och sen pressa ner det till botten av axeln med hjälp av en kopparklubba så inte lagret blir skadat.
Så nu har jag bara yttre lagerbanan kvar i "huset" att ta ur, det tänker jag göra på samma sätt som inner ringen ifrån axeln, med några svetssträngar på hög styrka så krymper ringen och är bara att dra ut med glidhammaren kanske.
Ska göra det imorgon för idag orkade jag inte göra det efter jobbet. Räckte att jag kom hem halv 4 igår natt efter att jag hade fått ur lagret. SKAM DEN SOM GER SIG!
En sak, höger sida är nog den jävligare sidan att byta lager på, då det sitter ett stag på höger sida som är lite ivägen, men inte på vänster, så jag tror att vänster sida är lugnt i jämförelse.
Sen det man har hört ifrån många att det är inte värt att göra det själv, det beror på vad man har för verktyg, men ingenting är omöjligt.
Jag hade inte tillgång till en gassvets att värma splinesen med så då behövdes med "power". men jag tror nog att hade jag haft det hade jag nog fått bort det med manuella avdragaren också.
Nu vart det mycket skit om att byta ett hjullager men om någon står och grubblar över det där så kan jag gärna försöka förklara så gott det går hur man kan gå tillväga.
Snart är det helg!
Fortsättning följer förhoppningsvis med bilder.
/Jyllskar