Författare Ämne: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T  (läst 326903 gånger)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #160 skrivet: mars 10, 2008, 00:31:52 »
Har märkt en orolig sak... Tror att pärlan går magert, grå/vitt i grenröret och på stiften. Vad kan det bero på? Vill ju inte elda upp kolvarna innan MS är inkopplat :P finns det nått bra sett å fetta på den lite?
Spänna fjädern i LMM hjälper det?
Tacksam för hjälp! ???

/Johan

Ja det ska hjälpa.. dessutom bra på turbobilar eftersom lmm går i topp för tidigt med det massiva luftflödet med turbo.. eller så höjer du bränsletrycket.

Kommer turbon gå under huven? Ska du vrida kompressorhuset?

Hmm.. ska kanske ta och pressa ihop regulatorn lite då :P ja turbon kommer "nog" gå under huven, planerat så iallafall. och kompressorhuset ska vridas så utblåset kommer neråt.
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #161 skrivet: mars 10, 2008, 00:33:21 »
Spänner du fjädern i LMM börjar den ju gå ännu magrare!
Men du kan ju skruva in justerskruven under den blå plastpluggen på LMM ifall du inte gjort det.

Det har du jäkligt rätt i! ;)
hur mycket är "lagom" att skruva in skruven och IN menas det med medurs? lika bra å kolla innan man klantar sig :P

Tack för alla tips!
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #162 skrivet: mars 10, 2008, 15:43:28 »
Spänner du fjädern i LMM börjar den ju gå ännu magrare!
Men du kan ju skruva in justerskruven under den blå plastpluggen på LMM ifall du inte gjort det.

Jasså var det släppa fjädern man skulle göra då?

Vet att nån av snikturbotrimmarna har pillat på den tidigare i allafall..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2117
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #163 skrivet: mars 10, 2008, 16:40:36 »
Spänner du fjädern i LMM börjar den ju gå ännu magrare!
Men du kan ju skruva in justerskruven under den blå plastpluggen på LMM ifall du inte gjort det.

Det har du jäkligt rätt i! ;)
hur mycket är "lagom" att skruva in skruven och IN menas det med medurs? lika bra å kolla innan man klantar sig :P

Tack för alla tips!
/Johan
Ja IN=medurs
Tror nog du kan testa att skruva in den så mycket det går så den bottnar.
Justerskruven öppnar/stänger ju en luftpassage som går förbi vid sidan om klaffen,så den reglerar alltså hur mycket luft den kan 'tjuva' den vägen som då inte blir uppmätt av lmm. Så om du skruvar ner skruven allt mäts all luft av lmm.
Släpper du fjädern i lmm så bottnar den ju tidigare så då är det kanske bättre att pressa regulatorn lite ifall att det behövs.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #164 skrivet: mars 11, 2008, 03:22:53 »
Spänner du fjädern i LMM börjar den ju gå ännu magrare!
Men du kan ju skruva in justerskruven under den blå plastpluggen på LMM ifall du inte gjort det.

Jasså var det släppa fjädern man skulle göra då?

Vet att nån av snikturbotrimmarna har pillat på den tidigare i allafall..

Har man 50 % chans att välja rätt, väljer man alltid fel ;) Hehe
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
Svetsa svetsa..
« Svar #165 skrivet: mars 11, 2008, 03:27:51 »
Har monterat på turbon nu, passar kalas även efter helsvetsning :)
Har också måttat till en downpipe som ska gå ihop med orginal främre rör är det tänkt, byggde mig en "mall" hemma och tog den med till jobbet och snickrade ihop någonting som ser ut att fungera,
funktion före form ;)
Får se imorgon om det passar också..  :-\
brukar inte vara bra att snickra ihop någonting utan bilen på plats.
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
downpipen klar
« Svar #166 skrivet: mars 12, 2008, 15:57:43 »
Nu så! det blev bra med downpipen! :D passade nästan som ett shmeck.
Får slipa ur lite på en balm men det är bara lite i "hörnet" så det är lugnt! annars passade det helt klockrent!

Lite bilder på "spektaklet"...
Använde mig utav downpipefläns från saab 900/9000? så den va väl inte den snyggaste men det blir väl en ny innom kort när hela systemet byggs om..




Riggade upp flänsarna på svetsbordet där dom skulle vara och sen svetsade jag i rör emellan, mycket lättare än å hålla på med grejorna på plats..
plattjärnen som är vid sidan om "spektaklet" är markeringar om vart grenröret och balken sitter..


Första försöket jag gjorde med sakerna i bilen blev inte nå vidare.. kom för tajt mot både grenrör och balk.. Lättare när man har riktiga maskiner.



Sedan var det någon som undrade om frigången till huven på turbon...  ::)

Får se kanske måste antingen stumma motorn eller göra en bula i huven, får se hur mycket motorn rör sig vid gaspådrag.

Allt för nu!
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #167 skrivet: mars 12, 2008, 16:22:24 »
hey det går frammåt :) lite udda vilken på downpipen men det funkar säkert :)

och tänker du köra med orginal avgasystemet ???
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #168 skrivet: mars 12, 2008, 16:24:47 »
hey det går frammåt :) lite udda vilken på downpipen men det funkar säkert :)

och tänker du köra med orginal avgasystemet ???
ja får hoppas på det :)  vinkeln från turbon är orginal från saab?! tycker också det är lite skarp men hittade inte på någon lämplig böj för ändamålet.

näe hade tänkt bygga nytt efter främre röret annars lär det ju bli ett jävulskt mottryck för turbon att plaska i..
/Johan
« Senast ändrad: mars 12, 2008, 16:27:10 av jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #169 skrivet: mars 12, 2008, 16:26:56 »
hey det går frammåt :) lite udda vilken på downpipen men det funkar säkert :)

och tänker du köra med orginal avgasystemet ???
ja får hoppas på det :)

näe hade tänkt bygga nytt efter främre röret annars lär det ju bli ett jävulskt mottryck för turbon att plaska i..
/Johan

Tänkte väll det :)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #170 skrivet: mars 12, 2008, 16:47:28 »
Bra jobbat, kul att mäta och bygga en liknande miljö direkt på svetsbänken!  :P

Det var jag som undrade över frigången till huven  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #171 skrivet: mars 15, 2008, 02:19:39 »
Bra jobbat, kul att mäta och bygga en liknande miljö direkt på svetsbänken!  :P

Det var jag som undrade över frigången till huven  ;D
ja det var riktigt trevligt att sitta med en kaffekopp och svetsa lite :)

frigången ja... :D
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
G-tech
« Svar #172 skrivet: mars 15, 2008, 02:24:57 »
Jag och några kompisar har köpt en liten trevlig manick nu. En G-tech,
kan mäta G-krafter, hästkrafter, 0-100, 0-402m, vridmoment mm.. :)
Har varit ute och busat lite ikväll, men lite dystert när man får fram dom verkliga hästarna :P
0-100km/h runt 9.9sek,
402m runt 17sek
runt 60hk ut.... Nu har man någonting att gå mot iallafall, inte bara placeboeffekt. ;)
ska väl försöka få 100ponnysar ut på bakhjulen iallafall...

/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Nebu

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 46
  • 440
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #173 skrivet: mars 15, 2008, 08:20:11 »
Får du bara ut 60hk ur ditt turbo projekt  ?
Nej detta kan inte stämma jag har missat nåt.
 
Men du jyllskar Hur mycket gick en G-tech på?
Helt klart rätt väg att gå om man ska optimera sin bil. Måste ju kunna jämföra från gång till gång(tom tank full tank stor skillnad ju)  ;).
Just det! måste man inte väga bilen med förare för att få rättvisande siffror?

Frejs test sträcka funkar ju med. fast då måste man ju köra samma vägavsnitt varje gång. Ja man får inte ut hk på test sträckan väl.
Spöket heter min bil för han är vit.  Också spökar han för mig :)
Tjingeling

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: G-tech
« Svar #174 skrivet: mars 15, 2008, 10:01:20 »
Jag och några kompisar har köpt en liten trevlig manick nu. En G-tech,
kan mäta G-krafter, hästkrafter, 0-100, 0-402m, vridmoment mm.. :)
Har varit ute och busat lite ikväll, men lite dystert när man får fram dom verkliga hästarna :P
0-100km/h runt 9.9sek,
402m runt 17sek
runt 60hk ut.... Nu har man någonting att gå mot iallafall, inte bara placeboeffekt. ;)
ska väl försöka få 100ponnysar ut på bakhjulen iallafall...

/Johan

KUL med G-tech! Har provat en sån på min 360 med original B200F och körde 0-100 på 10.3, 402 på ~17@135km/h
Men det går ju inte jämföra om man inte kör på samma vägavsnitt hela tiden med G-tech heller, den tar väl inte hänsyn till om man kör i uppför eller nedförsbacke!?  ???

Men hur känns din bil då? Känns den så "slö"?

Frejs test sträcka funkar ju med. fast då måste man ju köra samma vägavsnitt varje gång. Ja man får inte ut hk på test sträckan väl.

Jepp men det borde vara så med G-tech med, att man ska köra samma vägavsnitt för att vara säker på att man kör i samma lutning om man inte hittar vägsträckor som är 100% vågräta!
Nej jag får inte ut HK, däremot kan man räkna ut ungefärligt HK om man vet sträckan, tiden och vikten. Går att läsa/diskutera mer om det i nån annan befintlig tråd tror jag.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: G-tech
« Svar #175 skrivet: mars 15, 2008, 14:15:21 »
Jag och några kompisar har köpt en liten trevlig manick nu. En G-tech,
kan mäta G-krafter, hästkrafter, 0-100, 0-402m, vridmoment mm.. :)
Har varit ute och busat lite ikväll, men lite dystert när man får fram dom verkliga hästarna :P
0-100km/h runt 9.9sek,
402m runt 17sek
runt 60hk ut.... Nu har man någonting att gå mot iallafall, inte bara placeboeffekt. ;)
ska väl försöka få 100ponnysar ut på bakhjulen iallafall...

/Johan

0-100 @ 9,9 är inte så dåligt! 60 hk motsvarar en vikt på ca 1130 kg! Ja det verkar vara väldiga förluster i drivlinan! :-\ Tänk på att det är motorns medeleffekt... :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: G-tech
« Svar #176 skrivet: mars 15, 2008, 17:25:21 »
Jag och några kompisar har köpt en liten trevlig manick nu. En G-tech,
kan mäta G-krafter, hästkrafter, 0-100, 0-402m, vridmoment mm.. :)
Har varit ute och busat lite ikväll, men lite dystert när man får fram dom verkliga hästarna :P
0-100km/h runt 9.9sek,
402m runt 17sek
runt 60hk ut.... Nu har man någonting att gå mot iallafall, inte bara placeboeffekt. ;)
ska väl försöka få 100ponnysar ut på bakhjulen iallafall...

/Johan

KUL med G-tech! Har provat en sån på min 360 med original B200F och körde 0-100 på 10.3, 402 på ~17@135km/h
Men det går ju inte jämföra om man inte kör på samma vägavsnitt hela tiden med G-tech heller, den tar väl inte hänsyn till om man kör i uppför eller nedförsbacke!?  ???

Men hur känns din bil då? Känns den så "slö"?

Frejs test sträcka funkar ju med. fast då måste man ju köra samma vägavsnitt varje gång. Ja man får inte ut hk på test sträckan väl.

Jepp men det borde vara så med G-tech med, att man ska köra samma vägavsnitt för att vara säker på att man kör i samma lutning om man inte hittar vägsträckor som är 100% vågräta!
Nej jag får inte ut HK, däremot kan man räkna ut ungefärligt HK om man vet sträckan, tiden och vikten. Går att läsa/diskutera mer om det i nån annan befintlig tråd tror jag.

ja vi försökte köra på så jämn mark som möjligt.
den är jäkligt mycket piggare än b200 orginal så jag vet inte vad kan den leverera ut då? 30hk? ;D
ganska kul manick, man får se hk-kurvan och vridmoment kurvan mm. :) tror a-kammen är en redig traktorkam iallafall, helt jämnt vridmoment/hk i hela registret, från 2000-5000 rpm :D ingen direkt "topp".
Jo man får skriva i bilens vikt, räknade på 1190kg som det står i papprena. ska kolla på jobbet om jag kan få väga bilen sen för att få mer korekta värden.

Åkte ifrån en Celica Supra 6a iallafall med mina 60 hk ;)
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #177 skrivet: mars 15, 2008, 17:28:26 »
Får du bara ut 60hk ur ditt turbo projekt  ?
Nej detta kan inte stämma jag har missat nåt.
*ja turbon är inte monterad än :D
 
Men du jyllskar Hur mycket gick en G-tech på?
*vi pröjsade 1700:- för en begagnad.

Helt klart rätt väg att gå om man ska optimera sin bil. Måste ju kunna jämföra från gång till gång(tom tank full tank stor skillnad ju)  ;).
*Man får väl ändra vikten med 60kg från full till tom tank?

Just det! måste man inte väga bilen med förare för att få rättvisande siffror?
*Jo, jag körde på tjänstevikten som står i papprena borde va ganska rättvist, vi va 2 st i bilen, tom tank, inget resevhjul mm, borde va ganska lika vikt.

Frejs test sträcka funkar ju med. fast då måste man ju köra samma vägavsnitt varje gång. Ja man får inte ut hk på test sträckan väl.
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: G-tech
« Svar #178 skrivet: mars 15, 2008, 17:32:09 »
Jag och några kompisar har köpt en liten trevlig manick nu. En G-tech,
kan mäta G-krafter, hästkrafter, 0-100, 0-402m, vridmoment mm.. :)
Har varit ute och busat lite ikväll, men lite dystert när man får fram dom verkliga hästarna :P
0-100km/h runt 9.9sek,
402m runt 17sek
runt 60hk ut.... Nu har man någonting att gå mot iallafall, inte bara placeboeffekt. ;)
ska väl försöka få 100ponnysar ut på bakhjulen iallafall...

/Johan

0-100 @ 9,9 är inte så dåligt! 60 hk motsvarar en vikt på ca 1130 kg! Ja det verkar vara väldiga förluster i drivlinan! :-\ Tänk på att det är motorns medeleffekt... :) /Max
1130kg ja det verkar ju ganska bra uträknat då vi stälde in den på 1190 :D så jag tror den är ganska exakt iallafall. :) bättre än att chansa, om man klarar av att få reda på sanningen. ;)
Tror nog att mitt orginal avgassystem stjäl en hel del också, kan vara det som är "maxat"...?
Ja i effekten är ju allt inräknat, vägmotstånd, luftmotstånd, mitt dåliga framhjulslager :D, mm.
/Johan
« Senast ändrad: mars 15, 2008, 17:47:07 av jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Nebu

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 46
  • 440
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #179 skrivet: mars 15, 2008, 23:20:39 »
Om du drog en supra så... Ja 60häst stämmer inte då.
Hästarna i motorn spelar inte mycket roll om man inte ner dem i backen får.
Och det är ju faktiskt de hästar som träffar backen som räknas!
Citera
Han som ingen turbo har, han får åka utan bar
;D ;D ;D
Hur kul som helst
Spöket heter min bil för han är vit.  Också spökar han för mig :)
Tjingeling

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #180 skrivet: mars 15, 2008, 23:25:20 »
Om du drog en supra så... Ja 60häst stämmer inte då.
Hästarna i motorn spelar inte mycket roll om man inte ner dem i backen får.
Och det är ju faktiskt de hästar som träffar backen som räknas!
Citera
Han som ingen turbo har, han får åka utan bar
;D ;D ;D
Hur kul som helst
Hehe ja ska bli kul att prova g-techa lite när det är bättre väder ute, var lite småblött igår så det spann ganska friskt på 1an när man klev av kopplingen.. väntar på bättre väder :P

en celica supra MK2? är en äldre modell utan turbo, hmm en bild kanske förklarar :P
vet inte häst orginal men betydligt fler än en 360 har orginal iallafall :)
« Senast ändrad: mars 24, 2008, 00:04:54 av jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Nebu

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 46
  • 440
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #181 skrivet: mars 15, 2008, 23:28:45 »
Va ingen turbo på den? En kompis kompis (ja ni förstår) han har en supra 3.0 TwinTurbo
Sen vägde den en del med... kommer inte ihåg nu hur mycket men mycket.
Spöket heter min bil för han är vit.  Också spökar han för mig :)
Tjingeling

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2808
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #182 skrivet: mars 15, 2008, 23:50:11 »
Supra MK1 har 150 hk ur en V6 inte så himla mycket mer än en 360 GLT -86 (118 hk) eller R-sport (132 hk). Lite lätt trim på en vanlig 360 går det att få ut samma effekt.

Supra MK2 (sån har jag haft och förstört) 240 hk

Supra MK3 280 hk på papper men har nog mer!
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #183 skrivet: mars 16, 2008, 00:58:41 »
Supra MK1 har 150 hk ur en V6 inte så himla mycket mer än en 360 GLT -86 (118 hk) eller R-sport (132 hk). Lite lätt trim på en vanlig 360 går det att få ut samma effekt.

Supra MK2 (sån har jag haft och förstört) 240 hk

Supra MK3 280 hk på papper men har nog mer!

tror det är runt 140pollar i dom där suprorna, finns inte heller med turbo orginal.
men sak samma, åkte ifrån han iallafall det var det som var poängen :)
« Senast ändrad: mars 16, 2008, 02:04:27 av jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #184 skrivet: mars 16, 2008, 12:40:41 »
Finns det nån manual till er G-tech som förklarar hur den räknar ut antal hk? Om det är maxeffekten eller medel eller vad det är..

Toyota Supra är en modell och Toyota Celica (Supra) är en annan modell
Starting in mid-1986, the Supra (in its third generation, MKIII) became its own model and was no longer based on the Celica.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
olja
« Svar #185 skrivet: mars 22, 2008, 19:48:15 »
Har tagit med ett block, en topp och grenrör med turbo till jobbet.
så nu har jag snickrat ihop oljetryckrör, tror doch att jag måste byta vinkel uppe vid turbon, tror nog att den kommer ta i huven nu :/
annars blev det nog bra :)
----edit---
gängan i oljetrycksgivarhålet är 1/4 tum (rörgänga)en kvarts-tum.
fel av mig, M14 är det  :-X men 1/4 tum går i hålet  ::) dock går inte oljetrycksgivaren i 1/4tum, ja ni kanske förstår :P
---/edit---
Vad tror ni som vet, hur grova rör är lagom till trycket?
Har ca 8mm invändigt nu, borde väl räcka? returen blir runt 18mm.


T-kors



Halvklart :P


En liten men viktig update :)
/Johan
« Senast ändrad: mars 27, 2008, 13:00:59 av jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #186 skrivet: mars 22, 2008, 20:12:27 »
olje trycksröret räcker  till + oljereturen :D  tuff turbo konvertering  :)
"don't buy it if you can build it!"

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #187 skrivet: mars 22, 2008, 20:40:51 »
olje trycksröret räcker  till + oljereturen :D  tuff turbo konvertering  :)
perfekt! :) ska bocka till returen imorgon :) Ja konverteringen blir som ett "bolt on kitt" ;) Får hoppas på att allt funkar sen, och håller en stund iallafall :)
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Nebu

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 46
  • 440
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #188 skrivet: mars 22, 2008, 22:50:24 »
Ser mycket fint ut :D
Ett par frågor,
hur mycket plats är det mellan oljeröret och kollektorn?
Varför valde du att ta oljan på sidan av T-korset och inte rakt på?
(tänker som så att det är bättre genomströmning raktfram)

En mycket viktig å intressant uppdatering.
Spöket heter min bil för han är vit.  Också spökar han för mig :)
Tjingeling

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #189 skrivet: mars 23, 2008, 04:12:38 »
Vad är det för rör? Rostfritt!? :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #190 skrivet: mars 23, 2008, 16:08:26 »
Vad är det för rör? Rostfritt!? :) /Max

jajjamen! bara det finaste duger :)
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #191 skrivet: mars 23, 2008, 16:11:12 »
Ser mycket fint ut :D
Ett par frågor,
hur mycket plats är det mellan oljeröret och kollektorn?
Varför valde du att ta oljan på sidan av T-korset och inte rakt på?
(tänker som så att det är bättre genomströmning raktfram)

En mycket viktig å intressant uppdatering.
tackar!
Hmm ja utrymmet emellan kan nästan mätas med bladmått ;) ska linda kolektorn med avgasbandage senare.
Sen anledninen till att det blev på sidan var att det var så drygt att bocka om när jag gjorde lite fel vinkel, så det blev så :)
kanske blir ett nytt rör sen men tillsvidare tror jag nog att det borde funka. eller är det någon som ser någon risk?
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #192 skrivet: mars 23, 2008, 16:57:24 »
Flödesmotstånd är en produkt av flödet! Det är väl inget vidare oljeflöde genom turbon? Mao 2 x 90o gör inte så stor skada om flödet är minimalt. Men det är alltid bäst, med så stora radier som möjligt, på bockningarna.. :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #193 skrivet: mars 23, 2008, 23:47:43 »
Flödesmotstånd är en produkt av flödet! Det är väl inget vidare oljeflöde genom turbon? Mao 2 x 90o gör inte så stor skada om flödet är minimalt. Men det är alltid bäst, med så stora radier som möjligt, på bockningarna.. :) /Max
Perfekt med någon som vet vad han pratar om :) tack för förklaringen :) så då hade jag inte gjort helt fel iallafall ;)
bland dom första gångerna man bockar rör så det är ju bra endå att lyckas få ihop det :)
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
Stabila doningar!
« Svar #194 skrivet: mars 24, 2008, 00:04:17 »
Nu har jag tillverkat lite stag till grenröret och turbon.
Har även gjort oljereturen klart, än så länge går allt bra :)

Stagen




Oljeretur, minnet är så kasst så jag har glömt dimensionen på röret :P tror nog att det var 25mm utvändigt, runt 20mm invändigt.





NU FREJ! har jag provat att montera huven  ::)
Bilderna talar lite för sig själv :P, men huven går igen! måste dock kapa bort lite stag där under och kanske göra ett diskret scoop, så motorn får röra sig.




En bild på allt spektakel under huven såhär långt.


En update med många bilder, ska försöka börja skriva lite mer fakta snart men en bild säger ju mer än 1000 ord sägs det :)

/Johan
« Senast ändrad: mars 24, 2008, 08:17:45 av jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #195 skrivet: mars 24, 2008, 00:48:49 »
börjar ju att se ricktigt smaskigt ut :D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #196 skrivet: mars 24, 2008, 09:06:44 »
hey det var juh mycket utrymme mellan turbon och huven  :P hur groft rör kör du med till oljereturen?
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #197 skrivet: mars 24, 2008, 09:56:14 »
börjar ju att se ricktigt smaskigt ut :D
ja då jag tror det ska bli bra :) ska fixa en rörkona nu på jobbet som jag kan skicka ner i blocket idag :)

hey det var juh mycket utrymme mellan turbon och huven  :P hur groft rör kör du med till oljereturen?
huven, den är inte stängd på bilderna, så det är TAJT när den komemr igen.

*Oljeretur, minnet är så kasst så jag har glömt dimensionen på röret  tror nog att det var 25mm utvändigt, runt 20mm invändigt. trycksidan är det 10mm utvändigt och 8 invändigt ca.
/Johan
« Senast ändrad: mars 24, 2008, 14:02:03 av jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #198 skrivet: mars 24, 2008, 10:00:06 »
mycket trevligt bygge detta! =).. annorlunda "grenrör" osv men mycket snyggt!! =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

TobbeBobbe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #199 skrivet: mars 24, 2008, 14:20:49 »
De ser allt najs ut ditt bygge tycker jag  ;) Tänkte ta downpipen från min Micra Turbo (9000 orginal som din) till 360:in o bygga om nu i helgen
men gasen tog ju som sagt va slut så blir o sno en downpipe
från äldre 900 = inte så grym vinkel
Overpressure is the shit