Författare Ämne: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T  (läst 326918 gånger)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #120 skrivet: februari 26, 2008, 23:42:16 »
Har börjat tillverka flänsar till adaptern som ska flytta turbon upp till ungefär där orginal luftburk sitter. För att få bättre plats med downpipe + motorfäste

Svarva till ett ämne, fixar pyramidtätningen som är original.


så här blev det i svarven en av varje.



ska fräsa 4kantiga hålet imorgon.

hittade 2 st sprickor i grenröret när jag blästrade, endå förvånansvärt sprickfritt.


har även kapat bort reservhjulsbaljan, och bort med asfaltsmattan.



och sen lite asfalts matta


blev en lång update men bilder är bra för det är svårt att förklara med ord.
/Jyllskar
« Senast ändrad: februari 27, 2008, 00:09:13 av jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #121 skrivet: februari 27, 2008, 17:41:27 »
Jag instämmer med Kullke, värmefärg håller INTE bra! Jag har köpt nån dyr flaska på mekonomen men det höll som sagt var inte.

Zinkfärg har jag sett från nåt annat forum att man målat med och fått godtjänt resultat.

Själv ska jag prova spissvärta. Har blästrat mitt extraktorrör nu efter att ha kört för länge utan riktigt skydd.

har ingen erfarenhet av spissvärtan än så har inga bilder eller synpunkter på den än.

Kul med en MS installation till!  :D
okej! :) tack för tipsen!
har bestält zinkspray nu på jobbet så det blir till att prova det.
Har lite update nu också! :)

Zinkfärg är billig på biltema, jag har köpt flera kassar av den! Torkar snabbt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #122 skrivet: februari 27, 2008, 22:38:39 »
idag har jag fräst ur hålen i flänsarna.



borrat hål och gängat.

m10 gänga i flänsen som ska dras mot grenröret och ett 10.5mm hål i den mot turbon (turbon har gängor)

En liten update iallafall :)
På lörda ska pärlan besiktas.
Har dock ett problem... Helljuset har ju ingen hållning, bara ljustuta, var på skroten idag och hämtade 5 relän och se om det är relät som är dåligt, annars vad kan det vara? vad gör det andra lilla svarta relät i säkringsdosan?
/Johan
« Senast ändrad: februari 27, 2008, 22:44:56 av jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #123 skrivet: februari 27, 2008, 22:56:11 »
Snyggt jobbat med flänsarna! Önskar jag hade den kunskapen, har nämligen tillgång till svarv, fräs, "planslip", tig osv. på jobbet  :'(

Vad är tanken med reservhjulsbaljan?

Snyggt jobbat! Nice med bildrik update!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #124 skrivet: februari 27, 2008, 23:02:41 »
Snyggt jobbat med flänsarna! Önskar jag hade den kunskapen, har nämligen tillgång till svarv, fräs, "planslip", tig osv. på jobbet  :'(

Vad är tanken med reservhjulsbaljan?

Snyggt jobbat! Nice med bildrik update!
inte för att jag har så mycket kunskap men man lär sig, snälla mekaniker som ställer upp och visar och förklarar :)
jobbar som akutelektriker på en industri och det är inte jämt som man har nått att göra så då brukar akut mekanikerna hjälpa till med hempul mer än gärna :)
innan jag började där kunna man inte mer än att svarva lite nu kan man lite av varje :)
fråga någon trevlig mekaniker som är säker på såntdär, tror nog han hjälper till mer än gärna om det är lugnt.

annars syftet med reservhjulsbaljan det var väl mest att slippa lappa ihop rosten på den och sen viktbesparingen ;) ska göra en batterilåda därbak senare. (en sprängsäker)
/Johan
« Senast ändrad: februari 27, 2008, 23:52:33 av jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #125 skrivet: februari 28, 2008, 00:12:01 »
Här går det undan! Roligt att se! :) Vad skall du göra med grenrörssprickorna? :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

cyberfalcon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Vem fan behöver turbo?
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #126 skrivet: februari 28, 2008, 09:52:36 »
Hum hum.. Om vi antar att batteri explosionen INTE hade någonting med tidigare teori om att laddregultarn är kass och överladdade.

Då vänder vi på de , antar att Laddregulatorn och kol (samma enhet) är kass och därmed ger för lite ström UT på systemet så ljusreläet orkar inte hålla kvar lyset i HEL så att säga.

Om du inte vrider på tändningen , men vrider på belysningsknappen i läge 2 och sedan provar om lyset kanske funkar i både hel och Halv .

Besikta på en lördag? de va som sjutton, de har jag aldrig gjort  ;)
Volvo 340 # Ford Taunus XL 1971 # Ford Sierra DOHC 1992 # Nissan Navara 2007 #

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #127 skrivet: februari 28, 2008, 16:02:37 »
Hum hum.. Om vi antar att batteri explosionen INTE hade någonting med tidigare teori om att laddregultarn är kass och överladdade.

Då vänder vi på de , antar att Laddregulatorn och kol (samma enhet) är kass och därmed ger för lite ström UT på systemet så ljusreläet orkar inte hålla kvar lyset i HEL så att säga.

Om du inte vrider på tändningen , men vrider på belysningsknappen i läge 2 och sedan provar om lyset kanske funkar i både hel och Halv .

Besikta på en lördag? de va som sjutton, de har jag aldrig gjort  ;)
njaa... den teorin vet jag inte, inga problem med att veva igång pärlan och så.. det var inga problem när du hade den?

Ja annars fick man vänta till maj/juni innan man får en tid.. :( får åka till falun 7.20 på morgon!  :o Hoppas på det bästa! :)
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #128 skrivet: februari 28, 2008, 16:14:37 »
Här går det undan! Roligt att se! :) Vad skall du göra med grenrörssprickorna? :) /Max

ja man kan inte lata sig hela dagarna ;)
ja jag hade först tänkt att strunta i dom och se om de blir värre,
men nu när grenröret är löst så kanske man ska ta och svetsa det.

Har svetsat ett sånt grenrör förut med vanlig MIG och det gick bra, har inte spruckit än. värma upp ordentligt och låta det svalna riktigt långsamt,
man kanske skulle lägga det inbäddat i isolering i ugnen som sakta får kallna efter man har svetsat.
Men den gången körde vi med gasolen och värmde på ordentligt och slog in i gullfiber.
Den här gången blir det nog gjutjärnspinnar. När man har tillgång till allt på jobbet är det nog dumt att snåla ;)
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

cyberfalcon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Vem fan behöver turbo?
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #129 skrivet: februari 28, 2008, 21:48:52 »
nej jag har aldrig haft något problem whatsoever med batteritorsk. Därför jag tycker att de är konstigt när laddlampan lyser , och att inte helljuset "låser" sig.

Konstigt.. Elektronik är alltid lika roligt  ::).. var glad att de inte är LUCAS elsystem i bilen iallafall.   Dem brukar.. vara jobbiga  ;)
Volvo 340 # Ford Taunus XL 1971 # Ford Sierra DOHC 1992 # Nissan Navara 2007 #

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #130 skrivet: februari 28, 2008, 23:52:47 »
elektriker är man men inte fan kan man förstå sig på elen i en 360, har inte kollat så noga dock, borde väl inte va så komplicerat?
här kommer en ny update. :)

Fick ett paket på posten idag :) kan ni gissa vad?  :P


Yepp ett Megasquirt med extrakoden och allt. :)


Har slipat lite på flänsarna så det inte blir som en stor vägg för avgaserna att åka in i.. (noga uträknat ;) )

Båda flänsarna monterade, bara kapa till ett rör och fixa bockningen som jag villl ha det :)


Allt för ikväll, inte mycket men sakta men säkert :)
På lörda blir det besiktning och om det går vägen så är det turbo som gäller ;D

/Johan
« Senast ändrad: februari 29, 2008, 00:13:08 av jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #131 skrivet: februari 29, 2008, 09:51:50 »
Ser bra ut, hade liknande jobb i sommras jag dock bara dagtidselektriker nu så inte samma tillgång till maskiner och hjälp.

Vars beställde du ditt ms från? färdiglött eller?

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #132 skrivet: februari 29, 2008, 09:58:02 »
Ser bra ut, hade liknande jobb i sommras jag dock bara dagtidselektriker nu så inte samma tillgång till maskiner och hjälp.

Vars beställde du ditt ms från? färdiglött eller?

jaja där ser man! trevligt med en till "kabeltattare" ;)
Jag beställde mitt MS utav "M" på megasquirt forumet,
han hade ävn lagt in någon säljes annons här på forumet.

2 dagar tog det ifrån betalning till att jag hade det hemma :) det är service det.
3700:- gav jag för MSI v3 med extrakod för tänning och uppmärkt kabelhärva.
ja jag köpte det färdig lött och testat, så vet man att det fungerar.
Bara att leta på spjälllägesgivare och tempsensor så har jag nog de flesta grejorna.
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #133 skrivet: februari 29, 2008, 14:02:52 »
problemet med helljuset är nogg reläet de stora silvriga i boxen som är kass min blec precis likadan jag plockade i sönder min gammla för att hitta felet och det var pinnen som spolen styr som inte skiftade till heljus...svårt att förklara.. ???
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #134 skrivet: februari 29, 2008, 18:55:54 »
problemet med helljuset är nogg reläet de stora silvriga i boxen som är kass min blec precis likadan jag plockade i sönder min gammla för att hitta felet och det var pinnen som spolen styr som inte skiftade till heljus...svårt att förklara.. ???

så var fallet :) nu är det fixat, plockade isär alla 5 jag hade tagi på skroten och 2 utav dom var lika dom också. smorde upp det  som jag satte i nu så kanske det funkar ett tag till :)
Tack för alla tipsen!
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #135 skrivet: februari 29, 2008, 20:07:23 »
problemet med helljuset är nogg reläet de stora silvriga i boxen som är kass min blec precis likadan jag plockade i sönder min gammla för att hitta felet och det var pinnen som spolen styr som inte skiftade till heljus...svårt att förklara.. ???

så var fallet :) nu är det fixat, plockade isär alla 5 jag hade tagi på skroten och 2 utav dom var lika dom också. smorde upp det  som jag satte i nu så kanske det funkar ett tag till :)
Tack för alla tipsen!
/Johan

Om du kan ta bilder på det får ni gärna göra en liten miniguide till varför helljuset inte fungerar! Vore nice

Grattis till fint MS, jag köpte oxå så på svenska forumet, men mitt kostade 1850:- och var ett MS1 2.2 utan nånting till. Bara kretskortet. 4 år sen typ.

När du ska ha tag i tempsensor till insugsluften tänk på att den helst ska vara lufttempsensor då du kör turbo och har snabbare temperaturskiftningar, på sugis duger det med en vattentempgivare för att mäta luftemp trots att de reagerar lite saktare.

Bra jobbat med flänsarna! Ska du svetsa på jobbet med?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #136 skrivet: mars 01, 2008, 00:42:28 »
problemet med helljuset är nogg reläet de stora silvriga i boxen som är kass min blec precis likadan jag plockade i sönder min gammla för att hitta felet och det var pinnen som spolen styr som inte skiftade till heljus...svårt att förklara.. ???

så var fallet :) nu är det fixat, plockade isär alla 5 jag hade tagi på skroten och 2 utav dom var lika dom också. smorde upp det  som jag satte i nu så kanske det funkar ett tag till :)
Tack för alla tipsen!
/Johan

Om du kan ta bilder på det får ni gärna göra en liten miniguide till varför helljuset inte fungerar! Vore nice

Grattis till fint MS, jag köpte oxå så på svenska forumet, men mitt kostade 1850:- och var ett MS1 2.2 utan nånting till. Bara kretskortet. 4 år sen typ.

När du ska ha tag i tempsensor till insugsluften tänk på att den helst ska vara lufttempsensor då du kör turbo och har snabbare temperaturskiftningar, på sugis duger det med en vattentempgivare för att mäta luftemp trots att de reagerar lite saktare.

Bra jobbat med flänsarna! Ska du svetsa på jobbet med?

jo jag kan ta lite bilder imorgon när jag är i garaget så ska vi nog kunna förklara :)

har du något bra tips på en luft sensor som funkar bra och helst finns på skroten? ;)

Ja vi får se om besiktningen går vägen så ska jag börja med fläns monteringen, kanske svetsar det hemma med pinne eller på jobbet med pinne, beror på när det är dags att svetsa, svetsar helst på jobbet, men går den igenom så blir det nog svetsat imorn då blir det nog hemma ;)

/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #137 skrivet: mars 01, 2008, 09:14:42 »
har du något bra tips på en luft sensor som funkar bra och helst finns på skroten? ;)

Nja det enda jag har hört talas om är väl lufttempgivare från 740, men vet inte om det måste vara från en turbobil då, sugisarna kanske inte har den givaren. Dåligt påläst när det gäller turbo..
kolla här om du hittar info http://forum.megasquirt.se/
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

cyberfalcon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Vem fan behöver turbo?
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #138 skrivet: mars 01, 2008, 12:00:46 »
Mjaha var de ett sånt tok fel på lyset.  Ja de hade tagit många år innan jag tänkt så pass långt  ::)

men så är de alltid , man börjar alltid i fel ände när man felsöker. Spelar ingen roll hur man vrider och vänder på de , de bara ÄR så  :P

men min chef han hade ju svaret på problemet ( idiot ). Han bara :
"Ja men börja i rätt ända istället då"
Volvo 340 # Ford Taunus XL 1971 # Ford Sierra DOHC 1992 # Nissan Navara 2007 #

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #139 skrivet: mars 01, 2008, 12:20:07 »
tempgivaren man vill åt är väl den som sitter under huven på sierrorna med elektroniskt sprut. annars ska man visst kunna göra en egen med en termistor från elfa.



länk till dom som gjort den

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #140 skrivet: mars 05, 2008, 14:40:45 »
tempgivaren man vill åt är väl den som sitter under huven på sierrorna med elektroniskt sprut. annars ska man visst kunna göra en egen med en termistor från elfa.



länk till dom som gjort den

ja en sån där ska man kanske ta och bygga :) enkelt, billigt och stabilt :P
Tack för tipset !
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
besiktat
« Svar #141 skrivet: mars 05, 2008, 14:43:04 »
Har besiktat pärlan nu!
ROST! fick 4 st 2or. bla rost i balken under kylaren och dragkroksinfästningen.
Sen fick jag på framhjulslagret också hoppas det går att dra åt.
Så det har inte blivit något turbobyggandes ännu.. :( Men har införskaffat mig en liten smidig intercooler iallafall :)

/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
Intercooler
« Svar #142 skrivet: mars 05, 2008, 14:45:15 »
Såhär ser ICn ut, liten och smidig, kyler väl lite iallafall?

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #143 skrivet: mars 05, 2008, 15:18:53 »
va är de till för bil ser lite ut som merceders eller är jag helt ute och cyklar..
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: besiktat
« Svar #144 skrivet: mars 05, 2008, 17:05:36 »
Har besiktat pärlan nu!
ROST! fick 4 st 2or. bla rost i balken under kylaren och dragkroksinfästningen.
Sen fick jag på framhjulslagret också hoppas det går att dra åt.
Så det har inte blivit något turbobyggandes ännu.. :( Men har införskaffat mig en liten smidig intercooler iallafall :)

Ajdå, kolla i Girders projekttråd på nån av de senare sidorna, vill minnas att jag la in bilder på min frontbalks-lagning där!

Dragkroksinfästningen är inte kul att komma åt.. tror jag för jag har ingen själv.

Framhjulslagret är ju lätt att byta. Men går ju prova att dra åt först iofs.

Nice intercooler, en del subaru mfl har ju sådana (inte original).
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Intercooler
« Svar #145 skrivet: mars 05, 2008, 17:38:31 »
Såhär ser ICn ut, liten och smidig, kyler väl lite iallafall?

Kan den tänkas komma från en kompressormatad bil? :-\

Dragkroksinfästningen är inte kul att komma åt.. tror jag för jag har ingen själv.

Inte så svårt. sitter med fyra skruvar och två plattjärn, som förstärkning! :)

På bilden ser men ett av dessa svarta plattjärn....

/Max

På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Intercooler
« Svar #146 skrivet: mars 05, 2008, 18:37:55 »
Inte så svårt. sitter med fyra skruvar och två plattjärn, som förstärkning! :)

På bilden ser men ett av dessa svarta plattjärn....

 Nej men det är väl det jobbiga som inte syns, fästena i rambenen som är svåråtkomliga!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Intercooler
« Svar #147 skrivet: mars 05, 2008, 18:46:05 »
Nej men det är väl det jobbiga som inte syns, fästena i rambenen som är svåråtkomliga!?

Mins inga sådana fästpunkter, men det har nog med mitt minne att göra! Eller så är det tiden, 10 år sedan jag monterade den! Du har säkert rätt, vore lite väl klent om det bara satt i golvet. Hoppas vi får se lite bilder! ;) :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2117
    • Visa profil
SV: Intercooler
« Svar #148 skrivet: mars 05, 2008, 22:55:35 »
Såhär ser ICn ut, liten och smidig, kyler väl lite iallafall?

Kan den tänkas komma från en kompressormatad bil? :-\

Dragkroksinfästningen är inte kul att komma åt.. tror jag för jag har ingen själv.

Inte så svårt. sitter med fyra skruvar och två plattjärn, som förstärkning! :)

På bilden ser men ett av dessa svarta plattjärn....

/Max


Det finns ju flera olika drag till 300, finns en modell som bara är bultad i reservhjulbaljan, övriga modeller sitter vanligen bultade i balkarna med samma bultar som stötfångarfästena + eventuellt ett par extra plattor på insidan, en modell som jag tror är volvos egen tillverkning sitter bultad med 16 skruvar i bilen och den ersätter samtidigt stötfångarfästena och stötfångaren sitter då med 4 skruvar mot draget så då är det totalt 20 fastrostade bultar ::)
Endel dragtillverkare har/hade olika drag för modeller utan eller med reservhjulbalja.

Rotan

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • bara för att min bil är bajsröd?
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #149 skrivet: mars 06, 2008, 00:15:50 »
Roligt projekt, sitter lufttemp givare på typ alla saabar med turbo bilar, brukar ju stå en del sånna på skrotarna, den sitter mitt på tryckröret från ic till insug.


/Victor

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #150 skrivet: mars 08, 2008, 00:32:22 »
va är de till för bil ser lite ut som merceders eller är jag helt ute och cyklar..

njaa.. du har nog rotat fram cykeln iallafall :P rätt land dock, BMW står det på den, kanske till någon tdi?
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Intercooler
« Svar #151 skrivet: mars 08, 2008, 00:41:37 »
Såhär ser ICn ut, liten och smidig, kyler väl lite iallafall?

Kan den tänkas komma från en kompressormatad bil? :-\

Dragkroksinfästningen är inte kul att komma åt.. tror jag för jag har ingen själv.

Inte så svårt. sitter med fyra skruvar och två plattjärn, som förstärkning! :)

På bilden ser men ett av dessa svarta plattjärn....

/Max


Ja sådär ser det ut i skuffen på min också, hoppas på att det bara är de 4 skruvarna som den sitter i.. ;) Har börjat på att fundera ut turboplaceringen, tror iallafall att det blir downpipe alá special, ska få gå ihop med original främre röret så det är lätt att byta tillbaka :) Har hittat ett nytt främre rör jag tänkte ta flänsen ifrån.
Skulle bara behöva en fläns till downpipen.. Någon som har en liggandes? :)

/Johan

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #152 skrivet: mars 09, 2008, 02:08:24 »
Här kommer en liten update innan jag går och lägger mig :)

Har svetsat ihop någonting som är tänkt att förflytta avgaserna från grenröret till turbon :)

Måttade lite hur jag vela ha det så det blev bra med downpipe.


Men riktigt så blev det inte, spolarburken får hamna i bilen och expansionskärlet för kylaren hamnar på ett annat ställe.




Ska med till jobbet och helsvetsas där..
Kommer kanske en update imorgon igen!

Ha det! Go natt!
/Johan
« Senast ändrad: mars 09, 2008, 02:10:24 av jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #153 skrivet: mars 09, 2008, 08:08:36 »
Snyggt jobbat, snygga former!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #154 skrivet: mars 09, 2008, 08:49:37 »
ser mycket bra ut :) och mycket lättare än och svetsa eget grenrör :P
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #155 skrivet: mars 09, 2008, 16:56:03 »
mycket fint =)  kanske passa på att svetsa ett stag från toppen till turbon som hjälper till o hålla upp den lite.?

keep up the good work!
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #156 skrivet: mars 09, 2008, 17:58:16 »
mycket fint =)  kanske passa på att svetsa ett stag från toppen till turbon som hjälper till o hålla upp den lite.?

keep up the good work!
trevligt med komentarer! :) jo jag hade tänkt att göra någon form av stag eftersom den kommer så långt ut.
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #157 skrivet: mars 09, 2008, 18:00:35 »
Har märkt en orolig sak... Tror att pärlan går magert, grå/vitt i grenröret och på stiften. Vad kan det bero på? Vill ju inte elda upp kolvarna innan MS är inkopplat :P finns det nått bra sett å fetta på den lite?
Spänna fjädern i LMM hjälper det?
Tacksam för hjälp! ???

/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #158 skrivet: mars 09, 2008, 20:20:01 »
Har märkt en orolig sak... Tror att pärlan går magert, grå/vitt i grenröret och på stiften. Vad kan det bero på? Vill ju inte elda upp kolvarna innan MS är inkopplat :P finns det nått bra sett å fetta på den lite?
Spänna fjädern i LMM hjälper det?
Tacksam för hjälp! ???

/Johan

Ja det ska hjälpa.. dessutom bra på turbobilar eftersom lmm går i topp för tidigt med det massiva luftflödet med turbo.. eller så höjer du bränsletrycket.

Kommer turbon gå under huven? Ska du vrida kompressorhuset?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2117
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #159 skrivet: mars 09, 2008, 20:25:27 »
Spänner du fjädern i LMM börjar den ju gå ännu magrare!
Men du kan ju skruva in justerskruven under den blå plastpluggen på LMM ifall du inte gjort det.