Författare Ämne: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T  (läst 404827 gånger)

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #80 skrivet: februari 14, 2008, 03:43:14 »
Som sakt nu har jag lättat i båda ändar utav veven, svänghjulet så klart och tagit väck en skiva på remhjulet, många bäckar små ;)
Svänghjulet är snart klart, kvar att göra är att jag ska dra en repa på anliggningsytan för kopplingen så det blir lite nytt bett, inte för att den var dålig men i förebyggande syfte.. :) Kanske dags att börja leta växellådor och diffar? :D
Svänghjulet är avsvarvat överallt utom vid hålen för hallgivaren, sen blir det megasquirt så då kan jag svarva bort det också. :)

Lackat på blocket nu. Rött så klart på en rödblockare! :)

Har funderat på märkningen på blocket där det står b230, ska jag slipa bort det helt eller låta det vara eller knacka bort mitten utav 3an så det ser ut osm en missformad 0a? b200..? då kommer det bli som ett bakframvändt "C"..
Vad tycker ni?

Ha det!
Lite bild uppdate imorgon.
/Johan

Oj vilken rolig update  :D

Ser bra ut med ny modell på hjulen  :P

Angående märkningen så ska jag själv försöka göra en nolla, hade tänkt slipa ner 3an helt och gjuta en nolla men ditt sätt kanske är smidigast, då behöver jag bara lite plastic padding och några minuter med dremeln sen så är det en nolla  :)
Och färg på det såklart! Största problemet är att jag inte tänker lacka hela blocket... ska ju va en sleeper ju  ;)

Keep up!
Nya varianten ja på hjulen, håller på att bygga ett verktyg att balansera upp det på nu, har svarvat en axel med riktig SUG (H7)? passning på centrumhålet i hjulet, som jag ska lagra upp och använda för att se vart det är obalans. bilder kommer på det! men inte inatt det tar jag imorn när jag har vaknat :)

det lät ju smidigt att kombinera våra knep, ta bort en del och bygga upp en ny.. :)
det där med lacken och sleeper, du vet om du låter bli att byta ventilkåpspackning så kommer din nylackade motor att se ut som den gjorde innan på bara några dagar, ellerhur? ;D
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #81 skrivet: februari 14, 2008, 03:44:05 »
b]har en liten fundering.. [/b]
Kontakten som är på bilden neranför, vad går den till?

Hej, jag vet att detta ämne är historia! Såg att Kullke har info om "kontakten", i en annan tråd. :) /Max

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3552.msg46215#msg46215

Kanon! har grubblat på vad det är men nu fick jag äntligen en förklaring :)

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #82 skrivet: februari 14, 2008, 23:09:42 »
Nu har jag vägt svänghjulet, kommer upp en bild på det snart men det enda som är gjort efter förra kortet är att anligggningsytan är avtagen lite så man får nytt bett..
Någon som har en gissning om vad det kan väga nu?
/Johan

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #83 skrivet: februari 14, 2008, 23:18:10 »
Svar: 4,8 kg  ;D /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #84 skrivet: februari 14, 2008, 23:24:49 »

Lite för optimistiskt.. ;D
nä 8.8kg väger det nu.. Så 4 kg ca har jag fått av och då har jag tänkt på säkerheten och inte svarvat av det lövtunnt. ca 11mm kvar iallafall.. och sen finns ju tänningshålen kvar också som sakt.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #85 skrivet: februari 14, 2008, 23:27:59 »
sen finns ju tänningshålen kvar också som sakt.

Skulle vara smutt att ha dem i en tunn plåtring bara.

Men bra lättat!

Ska du ha nåt skydd för exploderande koppling sen som jag tänker?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #86 skrivet: februari 14, 2008, 23:32:14 »

Skulle vara smutt att ha dem i en tunn plåtring bara.

Men bra lättat!

ja det blir dubbla plåtar runt sprängkåpan så man slipper ha ett svänghjul i benet.. :P En utvändigt och en invändigt inne i bilen.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #87 skrivet: februari 14, 2008, 23:32:39 »

Lite för optimistiskt.. ;D
nä 8.8kg väger det nu.. Så 4 kg ca har jag fått av och då har jag tänkt på säkerheten och inte svarvat av det lövtunnt. ca 11mm kvar iallafall.. och sen finns ju tänningshålen kvar också som sakt.

Bra, att du tänker på säkerheten! Effekten av lättningen, har ju lite att göra med var du minskade massan! Tänk på hävarmen. Undrar hur motorn skulle gått, helt utan svänghjul?! ;) :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #88 skrivet: februari 14, 2008, 23:34:57 »
Undrar hur motorn skulle gått, helt utan svänghjul?! ;) :) /Max

Hehe, borde gå att prova på en förgasarbil, dra igång med en stark muttermaskin :) någon som har en motor i stativ som vill prova? :D men ta de försiktigt för fan! ;D

/Johan
« Senast ändrad: februari 14, 2008, 23:37:02 av FREJ »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #89 skrivet: februari 14, 2008, 23:38:27 »

ja det blir dubbla plåtar runt sprängkåpan så man slipper ha ett svänghjul i benet.. :P En utvändigt och en invändigt inne i bilen.
okej, ska du klä torpeden med plåt både in och utvändigt då eller? Tjocklek?

Jag ska försöka göra en ~6mm "ring" runt sprängkåpan som antingen sitter fast på motorn eller på karossen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #90 skrivet: februari 20, 2008, 22:03:08 »

okej, ska du klä torpeden med plåt både in och utvändigt då eller? Tjocklek?

Jag ska försöka göra en ~6mm "ring" runt sprängkåpan som antingen sitter fast på motorn eller på karossen.
tror det blir början utav tunneln och torpenden runt om sprängkåpan som ska kläs in. Men det blir nog en plåt i 3mm eller något dyligt.

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #91 skrivet: februari 20, 2008, 22:11:58 »
Jahapp!
Tillbaka efter en datakrasch och en batterisprängning.

Stor Datorn har gett upp så nu sitter jag i soffan å skriver på laptopen istället :) fick hemta hem den från garaget, slut med "drivein bio" på ett tag..

Jag har nu iallafall fått i b230n och det må jag säga att effektskillnad det blev det! ;D åt den positiva sidan. Kör sugis ett tag så man ser att allt verkar funka.

Har byggt fjäderbensstag fram nu. Bilder på detta kommer, därav batterisprängningen också. Återkommer om den.

En liten update iallafall. Ska instalera lite drivrutinder nu så jag får fram lite bilder.
/Johan

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #92 skrivet: februari 20, 2008, 22:52:39 »
Jahapp!
/Johan

Låter läskigt med "batterisprängning". :o Hoppas att du inte var för nära! :) Kul även med en liten update! Vad betyder "n" i B230n? /Max

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
Vilken jävla smäll!
« Svar #93 skrivet: februari 20, 2008, 23:03:43 »
Jahapp!
/Johan

Låter läskigt med "batterisprängning". :o Hoppas att du inte var för nära! :) Kul även med en liten update! Vad betyder "n" i B230n? /Max

Kan lova att det var lite små läskigt också  :-\ För nära, vilket avståd är det? 50cm ca.. small som en stor fyrverkeri raket som sitter kvar i backen och sen ett regn utav batterisyra. Tur att man har tillgång till dusch vid garaget. Fick mig en skaplig dusch utav syran men var fort i duschen så jag tror det är lugnt, kliar lite men..
Hur är det med batterier? Läcker dom ur sig knallgas hela tiden eller? Hade ju kopplat av polerna men endå small det som fan! ???
Tur att det inte var det nya batteriet iallafall, men det kanske är tätt så det inte hade smullit?
Blev när jag svetsade fjäderbensstaget på batterisidan, och det är ju ganska nära, nu har man ju lärt sig det iallafall, INGEN UPPEN LÅGA VID BATTERIER, spelar ingen roll om dom står på laddning eller har stått i 2 veckor...

"n"et i 230n är nog inget mer än ett "n".. Samma sak som när man säger "volvon" skriver som man säger kanske.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #94 skrivet: februari 21, 2008, 00:00:37 »
Där hade du tur, kunde slutat riktigt illa. :)

Jag brukar säga: Tur är inte att vinna på lotto etc, det kan jag vara utan. Den tur jag vill ha är att klara mig helskinnad från läskiga olyckstillbud!

Knallgas är mycket explosiv vid rätt blandning och temp, kan tom självantända!

Jaså det var ett sådant "n"... ;D

/Max

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #95 skrivet: februari 21, 2008, 00:16:53 »
Ja jag kan inte annat än att hålla med..
Men för att pigga upp i dysterheten kommer det lite bilder :)
På fjäderbensstaget
Ska finslipas lite och lackas i någon tjusig färg.

Bilder på det föredetta batteriet.. Jag Stod vid fjäderbenet på samma sida när olyckan var framme.. Tur att ingen annan kom till skada iallafall, hade någon varit med hade det inte vart omöjligt att denne användt batteriet som stöd för att böja sig över och kolla..

Se vad syran gjorde med lacken... Blev en stor ränna med missfärgad lack under batteriet också.. :'( "Synd på lacken" ;D

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #96 skrivet: februari 21, 2008, 00:55:55 »
lite fler bilder som jag hittade.
Behöver jag säga att viskofläkten inte kom tillbaka efter bortmonteringen?
Ska tillverka ett sånt där rör med en givare i senare så elfläkten startar själv.
Tror det är en saab 900 fläkt jag hittade och den behövdes inte moddas någonting för att få plats! :)

Sen är ju ett börnprov ett måste också för att se att grejorna håller måttet ;D dock bara ett spår, kan man hälla i någon trögre olja i diffen tro så den blir mer villig att göra 2 lakrisremmar? förra 360n jag hade var jäkligt villig på att göra 2 spår. utan att köra i pinnen i diffen ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #97 skrivet: februari 21, 2008, 16:47:37 »
Härligt med B230!  :P

Tråkigt med datorkrasch  :'(

Och LÄSKIGT med batteriet!  :o

Snyggt jobbat med fjäderbensstaget men du har ju inte visat det mest inressanta än, närbild på infästningen i fjäderbenstornet!
Skulle det gå att ha staget ännu tightare mot motorn? Ser ut som det på bilderna. Borde bli bäst ju rakare rör man kan ha! Men det kanske räcker gott som ditt är med lite lagom böj för att fixa frigången till motorn..
Berätta gärna om du känner någon positiv/negativ skillnad med staget!

Keep up....dates coming  ;)

cyberfalcon

• Medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Vem fan behöver turbo?
    • Visa profil
« Svar #98 skrivet: februari 21, 2008, 18:48:13 »
Mycket bra , mycket bra :D

Men inte var väl dedär batteriet som medföljde bilen inte?.. Ja menar de var ju lyxbatteri och dom sprängs inte hur som helst  ::)
Volvo 340 # Ford Taunus XL 1971 # Ford Sierra DOHC 1992 # Nissan Navara 2007 #

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #99 skrivet: februari 21, 2008, 20:24:23 »
Mycket bra , mycket bra :D

Men inte var väl dedär batteriet som medföljde bilen inte?.. Ja menar de var ju lyxbatteri och dom sprängs inte hur som helst  ::)

hehe nej då det var det inte, hade flyttat över det i en annan bil för tillfället då.. Vem vet, hade jag inte gjort det så kanske allt hade gått bra?  :-\

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #100 skrivet: februari 21, 2008, 20:37:58 »
Härligt med B230!  :P

Tråkigt med datorkrasch  :'(

Och LÄSKIGT med batteriet!  :o

Snyggt jobbat med fjäderbensstaget men du har ju inte visat det mest inressanta än, närbild på infästningen i fjäderbenstornet!
Skulle det gå att ha staget ännu tightare mot motorn? Ser ut som det på bilderna. Borde bli bäst ju rakare rör man kan ha! Men det kanske räcker gott som ditt är med lite lagom böj för att fixa frigången till motorn..
Berätta gärna om du känner någon positiv/negativ skillnad med staget!

Keep up....dates coming  ;)

Har tyvärr inte blivit klar med fästena helt vid tornet, ska helsvetsas och kapas till lite för att bli lite snyggare.
Angående böjen på röret så är inte det det optimalaste,
men det var det som fanns, har nämligen sluppit bocka det,
hittade i en "skrotlåda" med den böjen och det är böjt lite frammåt också just där vid fläktpaketet sitter,
men ska bytas ut senare mot ett stadigare i valsat rostfritt = stabilt som fan! ;D tror jag ska kunna klara mig nästan helt ifrån att bocka då. Kanske en liten fin böj bara ser så ut. Så det som sitter där nu är väl mer som en prototyp som får sitta där så länge.

Håller på med stag i bak också, men skulle behöva lite tips. Hur ska staget gå? mellan tornen precis vid stötdämparen eller ska man sätta ihop stötdämparna? Tror dock inte på det sista men man måste fråga om man ska få veta nått :) Ska fixa en bild så ni förstår hur jag menar ;)
eller är det någon som har en bild på ett stag i bak på en 300?

Har inte kunnat prestanda testat med staget än men det kommer! Kanske i helgen. (Batteribrist)

Ska kapa bort reservhjulsbaljan imorgon tror jag, har plockat bort alla asfaltsmattor i bak och hittade lite "skönhetsfläckar"
/Johan

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #101 skrivet: februari 21, 2008, 20:49:18 »
Har tyvärr inte blivit klar med fästena helt vid tornet, ska helsvetsas och kapas till lite för att bli lite snyggare.
Angående böjen på röret så är inte det det optimalaste,
men det var det som fanns, har nämligen sluppit bocka det,
hittade i en "skrotlåda" med den böjen och det är böjt lite frammåt också just där vid fläktpaketet sitter,
men ska bytas ut senare mot ett stadigare i valsat rostfritt = stabilt som fan! ;D tror jag ska kunna klara mig nästan helt ifrån att bocka då. Kanske en liten fin böj bara ser så ut. Så det som sitter där nu är väl mer som en prototyp som får sitta där så länge.

Håller på med stag i bak också, men skulle behöva lite tips. Hur ska staget gå? mellan tornen precis vid stötdämparen eller ska man sätta ihop stötdämparna? Tror dock inte på det sista men man måste fråga om man ska få veta nått :) Ska fixa en bild så ni förstår hur jag menar ;)
eller är det någon som har en bild på ett stag i bak på en 300?

Okej, det låter ju bra som helst!
Här får du en bild på ett stag bak, det sitter ju mellan dämparna. Är bara det stabilt i infästningen av dämparen går det ju bra, annars får man väl svetsa en anordning direkt på fjädertornen.. Själv skulle jag vilja ha ett med snabbfästen så man kan lasta grejer i bilen smidigt vid behov.

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #102 skrivet: februari 22, 2008, 01:16:02 »
Håller på med stag i bak också, men skulle behöva lite tips. Hur ska staget gå? mellan tornen precis vid stötdämparen eller ska man sätta ihop stötdämparna? Tror dock inte på det sista men man måste fråga om man ska få veta nått :)

Det är nog bäst att fästa staget i plåten. Dämparna sitter i gummibussningar, så skruvar du staget i dom blir ju inte bilen så mycket styvare. Dessutom vill ju dämparna vicka lite hit å dit när det fjädrar, så att skruva ihop dom med ett stag känns inte som den bästa lösningen.

Micke S

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 259
  • Brett är bra ... ännu bredare är bättre ..
    • Visa profil
« Svar #103 skrivet: februari 22, 2008, 10:08:15 »
Den där bilden känner jag igen ....

Saknar den bilen weber 45:or och allt......  :'(  :'(
-----------------------------
Micke S
360 Turbo 4x4 [vit]

360 Coupé [blå]
B230F
530 topp
ENEM V16 kam
Insprutning

Svetsad diff
Dubbla bladisar bak
Ställbara fjäderben fram

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
lekstuga :D
« Svar #104 skrivet: februari 23, 2008, 09:04:23 »
Kunna inte hålla mig längre, "lånade" tjejens batteri ur hennes bil, och ställde på bilen och tog mig en tur igår.
Hon går över förväntan! Jäklar inte trodde jag att en trött 740 motor kunna vara så pigg?! ;)
Kör allting orginal förutom svänghjulet och kolvarna då.
Märker inte av någonting som vissa påstår att den ska bli slöare med lättat svänghjul?! Jag tycker den trycker på hela tiden aldrig så att den slutar dra vid 3000rpm som den gjorde orginal.

Lade ett X antal lakritsremmar och ringar innan kvällen var slut ;D fint med gamla vinterpuckar ;)

/Jyllskar

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #105 skrivet: februari 23, 2008, 09:09:02 »
Vad har man inte vännerna till? :)
Ungefär den sänkningen är jag ute efter, blir väl att kapa runt 2 varv fram och sänka 40-50mm bak? Kanske lite lägre bak endå.

Men hur sjutton får man bort listerna på ett smidigt sett? Dom sitter ju nå grönjävligt!
/Jyllskar

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #106 skrivet: februari 23, 2008, 09:36:18 »
Ungefär den sänkningen är jag ute efter, blir väl att kapa runt 2 varv fram och sänka 40-50mm bak? Kanske lite lägre bak endå.

Men hur sjutton får man bort listerna på ett smidigt sett? Dom sitter ju nå grönjävligt!

Blir fett lagom! Fälgarna hjälper ju upp stuket med  :P

Listerna kan man ta bort med varm tråd av något slag tror jag, sök på forumet för tips.
Slit INTE bara loss dom, då blir hela sidorna på bilen buckliga!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
SV: lekstuga :D
« Svar #107 skrivet: februari 23, 2008, 09:39:42 »
Kunna inte hålla mig längre, "lånade" tjejens batteri ur hennes bil, och ställde på bilen och tog mig en tur igår.
Hon går över förväntan! Jäklar inte trodde jag att en trött 740 motor kunna vara så pigg?! ;)
Märker inte av någonting som vissa påstår att den ska bli slöare med lättat svänghjul?! Jag tycker den trycker på hela tiden aldrig så att den slutar dra vid 3000rpm som den gjorde orginal.

Lade ett X antal lakritsremmar och ringar innan kvällen var slut ;D fint med gamla vinterpuckar ;)

/Jyllskar

Låter bra, märktes det lättare svänghjulet!?

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: lekstuga :D
« Svar #108 skrivet: februari 23, 2008, 13:49:50 »

/Jyllskar

Låter bra, märktes det lättare svänghjulet!?

svårt att säga om det märktes.. Körde aldrig b230 utan att ha lättat svänghjulet men iallafall när man står och "torr gasar" så är det betydligt mer klipp i bitarna! :) Hittar iallafall ingenting negativt med lättningen.
Går mjukt och fint att komma iväg och så, hade iufs lite problem med att ställa tomgången men det var väl för att jag ändrat cylindervolym också, kör ju med 200ans insug så allt är var intställt efter den. Men nu går den hur fint som hellst :)
/Johan

cyberfalcon

• Medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Vem fan behöver turbo?
    • Visa profil
« Svar #109 skrivet: februari 23, 2008, 23:17:39 »
kom på en grej nu. Om man har någon form av problem me elsystemet som spökar , då brukar de ju vara kolen/laddregulatorn som spökar. Denna bil hade ju några såna symptom - MEN om regulatorn är trasig , då laddar generatorn full pung jämt och då får man precis den reaktionen som hänt dig me batteriet som exploderade.

En tanke kan ju då vara att byta ladd regulator :)
Volvo 340 # Ford Taunus XL 1971 # Ford Sierra DOHC 1992 # Nissan Navara 2007 #

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #110 skrivet: februari 24, 2008, 23:15:45 »
kom på en grej nu. Om man har någon form av problem me elsystemet som spökar , då brukar de ju vara kolen/laddregulatorn som spökar. Denna bil hade ju några såna symptom - MEN om regulatorn är trasig , då laddar generatorn full pung jämt och då får man precis den reaktionen som hänt dig me batteriet som exploderade.

En tanke kan ju då vara att byta ladd regulator :)
Ja jag hittade på orsaken till att saker slutade fungera när man slog på tändningen iallafall.
Kablarna som har gått till stereon var separerade så jorden gick inte hela vägen fram.
Men har hittat en till jord, det är ju 2 st kontaktstycken bakom instrumentpanelen..
Den ena har jord, brun kabel, det andra kontaktstycket har det inte, ingen jord på brun kabel.. :(
kan det ha någonting med saken att göra att laddlampan lyser svagt?

Men ska prova att byta laddregulator, har någon liggandes.
Tack för tipset, ska se om det hjälper.

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
måla grenrör.
« Svar #111 skrivet: februari 24, 2008, 23:17:47 »
Har blästrat av mitt turbogrenrör jag ska använda, gjutjärn.
Funderar på vad jag ska använda för färg som håller?
Spissvärta är det någon som vet om det håller eller finns det något annat billigt alternativ? ;)

Håller på att beställa Megasquirt nu också :)
/Johan

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
SV: måla grenrör.
« Svar #112 skrivet: februari 24, 2008, 23:28:48 »
Har blästrat av mitt turbogrenrör jag ska använda, gjutjärn.
Funderar på vad jag ska använda för färg som håller?
Spissvärta är det någon som vet om det håller eller finns det något annat billigt alternativ? ;)

Håller på att beställa Megasquirt nu också :)
/Johan

Zinkspray har jag använt, det håller ganska bra och är billigt.
« Senast ändrad: februari 24, 2008, 23:35:00 av kullke »

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
SV: måla grenrör.
« Svar #113 skrivet: februari 25, 2008, 04:19:54 »

Zinkspray har jag använt, det håller ganska bra och är billigt.

Zinkspray? Galv brukar inte tåla värme så bra, i andra sammanhang! :-\. Kulke, du har väl ingen bild, på hur det ser ut efter en tid? Vore mycket intressant! :)  Hot-paint, dvs värmetålig färg, någon som vet om det fungerar?

FREJ, nämner det i sin projekt-tråd. Han får svara och gärna bifoga en bild! :)

/Max

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #114 skrivet: februari 25, 2008, 15:37:33 »
Zinkspray tycks tåla värme otroligt bra, avgashuset och grenröret blev så varma att de lyste rött när wg-slangen lossnat men ändå satt zinket kvar på grenröret :o
Jag trodde inte det skulle hålla så bra men jag testa i allafall och det fungera bäst av allt jag provat.
Jag har läst på något forum att zinkspray leder värme dåligt och isolerar på så vis grenröret så det samtidigt fungerar lite som avgasbandage.
Grenröret har jag svetsat och gjort om så därför har jag sprayat det på nytt nu med ett zink som är mörkare i färgen så det går inte att jämföra med bilderna jag har från tidigare, men downpipen ser fortfarand exakt likadan ut som när den var nysprayad.

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #115 skrivet: februari 25, 2008, 20:01:08 »

Zinkspray tycks tåla värme otroligt bra, avgashuset och grenröret blev så varma att de lyste rött när wg-slangen lossnat men ändå satt zinket kvar på grenröret :o
Jag trodde inte det skulle hålla så bra men jag testa i allafall och det fungera bäst av allt jag provat.
Jag har läst på något forum att zinkspray leder värme dåligt och isolerar på så vis grenröret så det samtidigt fungerar lite som avgasbandage.
Grenröret har jag svetsat och gjort om så därför har jag sprayat det på nytt nu med ett zink som är mörkare i färgen så det går inte att jämföra med bilderna jag har från tidigare, men downpipen ser fortfarand exakt likadan ut som när den var nysprayad.

har du någon bild på grenröret? för det borde väl ha varit med ett tag efter det att du målade det? Är det gjutjärn det också?
/Jyllskar

Ps, shyssta fälgar föresten ;)

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #116 skrivet: februari 25, 2008, 23:25:57 »

har du någon bild på grenröret? för det borde väl ha varit med ett tag efter det att du målade det? Är det gjutjärn det också?
/Jyllskar

Ps, shyssta fälgar föresten ;)

Nej jag har ingen bild på hur grenröret ser ut nu, men jag tog bort lite värmebandage ikväll och kolla så zinket satt kvar :) det är bara på downpipeflänsen som det lossnat lite men det beror nog på att det var svart färg på den innan jag spraya zink på den.
Nej mitt grenrör har jag gjort av rörböjar men grenrörsflänsarna är av gjutjärn.
Du har ju blästrat ditt grenrör så då borde ju det bara va att testa spraya på zink, det kostar ju inte så mycket att testa, jag minns inte vilket fabrikat jag använde men det var något billigt.
Jag har också testat olika värmefärger men de brukar bara hålla några dar  >:(

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #117 skrivet: februari 26, 2008, 20:14:07 »
Jag instämmer med Kullke, värmefärg håller INTE bra! Jag har köpt nån dyr flaska på mekonomen men det höll som sagt var inte.

Zinkfärg har jag sett från nåt annat forum att man målat med och fått godtjänt resultat.

Själv ska jag prova spissvärta. Har blästrat mitt extraktorrör nu efter att ha kört för länge utan riktigt skydd.

har ingen erfarenhet av spissvärtan än så har inga bilder eller synpunkter på den än.

Kul med en MS installation till!  :D

Nebu

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 46
  • 440
    • Visa profil
« Svar #118 skrivet: februari 26, 2008, 22:48:28 »
Aluminium baserad rostskydds  färg. Den köpte jag å sprayade min svetsning på mitt grenrör. Bråttom som jag hade så rengorde jag dåligt... Så jag kan inte bedöma des effektivitet på rättvisa grunder. Men den ska vara extra tålig mot höga temperaturer. Köpt på Mekonomen. Tror den heter hagmans kosta lite över hundringen.
Spöket heter min bil för han är vit.  Också spökar han för mig :)
Tjingeling

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #119 skrivet: februari 26, 2008, 23:34:58 »
Jag instämmer med Kullke, värmefärg håller INTE bra! Jag har köpt nån dyr flaska på mekonomen men det höll som sagt var inte.

Zinkfärg har jag sett från nåt annat forum att man målat med och fått godtjänt resultat.

Själv ska jag prova spissvärta. Har blästrat mitt extraktorrör nu efter att ha kört för länge utan riktigt skydd.

har ingen erfarenhet av spissvärtan än så har inga bilder eller synpunkter på den än.

Kul med en MS installation till!  :D
okej! :) tack för tipsen!
har bestält zinkspray nu på jobbet så det blir till att prova det.
Har lite update nu också! :)