turbo vore kul, och inte för tidens skulle så att jag inte skulle hinna, men tanken från början med denna bilen va ju att jag var så förbannat trött på å skruva med suprans jävla växelådsras osv, å då ville jag bygga nått mer "lagom" .
tanken från första början va en rejält lättad å ultrastum bil med mycket varvvillighet och och då föll tankarna på en lagom preppad b200 med en tillsnyggad garret/kina t34a, en motor som skulle jobba mellan 4500-8500 rpm va hypotesen. hästantalet var igentligen ointressant men borde rimligen hamna nånstan mellan 350-400 hästar.
men nånstans på vägen så glömde jag bort detta (eller förträngde

)
men nu börjar jag mer å mer tänka på att jag vill köra mer än skruva första säsongen på några år,
så därför tänker jag tilbaka mer till grundtanken.
en varvvillig motor på mellan 350 -400 hästar som är relativt drifsäker å som ialafall kanske kan funka å köra mer än skruva med.
men till saken hör fortfarande att motorn måste ha ett relativt högt register, dvs när man trycker på gasen så ska den orka varva ur å dra mer på varvet ända till varvstopp. en motor som tappar i effekt redan vid 5-6000 är helt emot allt jag tycker om trimmade motorer.
sååååå summan av denna historian är att ifall motorn känns pigg å orkar dra ut på växlarna med enbart kompresssorn , så tror jag ändå att tack vare låg vikt å stumt chassie så kommer den bli tillräcklig för mina ändamål med enbart kompressor.
MEN om den inte orkar dra ut på vxlarna o tappar i efekt för tidigt så ser jag ingen annan utväg än att sätta dit turbon med....
det är bara några veckor kvar till uppstart och jag har som sagt fina vinterdäck til den, så då kommer jag ganska snabbt kunna avgöra om det är dags att börja med turbogrenrör eller inte...