Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kullke

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... 53
281
Projekt / SV: 360 16v turbo
« skrivet: februari 24, 2013, 22:16:17  »
jag började med bilen straxt efter jul o det är ganska mycke jobb kvar !! målet är att va klar till april/maj
Jo men då har du hunnit göra mycket, om nya kopplingen kom idag har du jobbat på bra när du hunnit få i motorn luftat kopplingen och hunnit börja bygga tryckrör  :)
Har du bockat till burrören själv? ser ut att vara riktigt bra passform.

282
Däck och Fälg / SV: Hjulmuttrar??
« skrivet: februari 17, 2013, 23:50:28  »
Ja M12x1,25 ska det vara.

283
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: februari 13, 2013, 20:20:03  »
Du är inte ensam om att inte hinna med allt som planerats, jag kanske hinner med 5% av det jag planerat, tycker vintern är på tok för kort.

284
Projekt / SV: 360 daily drifter & 360 T5-R track projcet (Start up film p.19!)
« skrivet: februari 04, 2013, 22:23:59  »
Är bilderna gamla eller var kan man ha bankörning i januari  :o

285
Teknik / SV: DEN STARTAR INTE...
« skrivet: februari 03, 2013, 19:53:30  »
Om felet är inne i bilen så får inte tändoxen spänning, kan ju vara en tillfällighet att den starta när du rengjort kopplingarna så testa nu när den inte startar att du inte har spänning, så du kan utesluta att renix eller tändlägesgivaren har något fel.

286
Teknik / SV: DEN STARTAR INTE...
« skrivet: februari 01, 2013, 21:38:10  »
220Ω +/- 60Ω ska det vara så antagligen är din ok.
Vevaxellägesgivare är nog samma som tändlägesgivare.
Har du + spänning till stift 3 alltså av stiftet i kontakten med tre stift så ska det vara spänning till stiftet närmas vevaxellägesgivarkontakten (tror det är blå).
Och om du mäter mellan mittersta stiftet i kontakten med tre stift och jord ska det vara 0Ω (orange tror jag).

287
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: januari 23, 2013, 00:09:09  »
hoppas på att hitta ett här i finland också
På finska kallas det Silmälaakeri.
laakeri=lager?
Silmä=???
Fritt översatt blir det nog ögonlager, jag kan inte så bra finska men bildelar och att läsa bilannonser har jag lärt mej ganska bra :)

288
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: januari 22, 2013, 22:11:20  »
hoppas på att hitta ett här i finland också
På finska kallas det Silmälaakeri.

289
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 22, 2013, 00:02:48  »
Är tydligen en To4E jag har  :-[
Garretts produktnr 466742-9012 är kommer tydligen från dumper A25C.

290
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 20, 2013, 11:58:41  »
Grattis, som vanligt: skönt att hitta felet!
Jo, men det brukar vara skönare att hitta billiga fel  ;)

291
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 20, 2013, 11:54:40  »
Det där såg inte kul ut :(

Får man fråga vad du har för turbo?
Det bör inte vara så värst svårt att hitta ett turbinhjul, de sitter oftast fast i axeln.
Kolla på http://www.ebay.co.uk/ där borde det gå att hitta.

Det  är en volvo typskylt på den där det bla står T04E, men när jag söker på det hittar jag bara turbon som ej liknar min.
Det bästa kanske skulle vara om jag hittade någon firma som renoverar turbon, dit jag kunde skicka turbon för att få hjulet bytt och balanserat.

292
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 20, 2013, 00:48:22  »
Ja nu har bilen stått orörd i ett halvår :-[
Men i fredags tog jag mej tid att jobba med den i ett par timmar, men jag hann inte göra mycket annat än demontera bla wg och konstatera att någon stulit lite av skiljeväggen i röret till wg, ja det ser ut som någon skurit bort den med plasmaskärare.
Jag hade gjort väggen ända fram till wg ventilen men nu slutade den 35 mm från ventilen.
Men en del av den saknade väggen återfann jag :D   den hade fastnat i turbons avgashus  :(
Där hade den roat sej med att svarva turbinbladen.
Lite synd på en nästan ny turbo utan glapp, men kul att hitta orsaken att bilen gick så illa ifjol, när jag startade upp den efter att jag bytt till denna turbo och grenrör gick den bara på 3burkar pga att det ärgat i en spridarkontakt, så innan jag hittat felet varför den inte gick på alla cylindrar då så hade nog detta med skiljeväggen inträffat, kanske orsaken till att skiljeväggen gick sönder var tokhög avgastemp :-\
Blir nog att göra skiljeväggen av >6mm plåt nu, undrar om det går att få tag i nytt turbinhjul till min turboeller hitta en ny turbo som passar utan ombyggnad (har tidsbrist).
Kraven på en ny turbo är T3fläns med delat inlopp, 6bultad dpfläns och är en fördel om det står garrett på den pga att bilen har blivit godkänd med en garrett.

Första bilden ser man att väggen blivit kortare, syns på byggbild på förra sidan hur väggen såg ut då.
Andra bilden ser man skadorna på turbon och den del av väggen jag hitta i avgashuset.

293
Projekt / SV: 360 daily drifter & 360 T5-R track projcet (Start up film p.19!)
« skrivet: januari 13, 2013, 00:48:48  »
Ser virkelig bra ut som vanlig, også oppmerksom på at du har installert en vifte for friskluftinntak, er kanskje litt varmt å fjerne luft fra motorrommet i sommer?

294
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: december 02, 2012, 23:11:20  »
Jo jag har sett den.
Att det inte syns så många 300or beror nog antagligen på att de som klippt ihop filmen tycker att konståkarna gör sej bättre på film.

295
Teknik / SV: Hartighets relä "bosch drehzahlrelais"
« skrivet: december 02, 2012, 00:08:01  »
Har du B200k (förgasare) ?  B200k har en sådan grunka bredvid renixet, om jag mins rätt så styr den någon ventil i förgasaren som stänger av bränslet vid motorbroms.

296
Avstannade Projekt / SV: vinterbilen 360 GL-88
« skrivet: november 06, 2012, 17:16:34  »
Samma bil på ny bild, har han köpt tillbaks den eller  ???

297
Klotterplank / SV: Fan va arg jag blir när...
« skrivet: november 05, 2012, 16:14:35  »
Aj det låter inte roligt alls kullke  :(

Håller tummarna och hoppas det löser sig någorlunda smidigt.
Sa till dom idag att jag vill ha alla balkarna bytta.
Blev lovad att grunden fixas riktigt nästa vecka, men det tror jag först när jag ser det.
Men går det att flytta Kiruna går det nog att lyfta ett litet hus och fixa grunden också ;)

298
Klotterplank / SV: Fan va arg jag blir när...
« skrivet: november 04, 2012, 23:01:37  »
finns väll nått som heter yttrandefrihet i detta land??
Jo och i mitt land också :)
Yttrar mej hur jag vill så länge jag inte skrivit under på att inte göra det, och det kommer jag inte att göra för då skulle jag ju inte ha något att hota dom med, nu vill de att jag skriver på ett avtal innan de 'fusklagar', men jag kan ju inte behöva skriva på något för detta är ju en garanti reparation, antagligen vill de tysta mej för det finns troligen en jävla massa hus med samma fel bara att husägarna inte vet om det, för hur många husägare förutom jag kryper omkring under huset med vattenpass och laserinstrument.

299
Klotterplank / SV: Fan va arg jag blir när...
« skrivet: november 04, 2012, 21:03:05  »
När betongbalkarna under huset tydligen har underdimensionerade armering så de börjat kröka sej.

Och älvsby skithus vill att jag skriver på ett avtal som bla skulle förbjuda mej att skriva detta inlägg.

Nej nu! Det är ju katastrof!!  ???
Jo
De påstår att betongbalkarna nog varit böjda från början, så nu vill de lyfta huset och lägga distansklossar imellan grund och hus, och byta golven inne för att dölja felen.
Men jag har massa bilder tagna under huset som visar att grunden var rak när huset var nytt, och enligt experter kommer betongbalkar som börjat krokna fortsätta kröka sej, så det håller inte i längden.

300
Klotterplank / SV: Fan va arg jag blir när...
« skrivet: november 04, 2012, 00:38:35  »
När betongbalkarna under huset tydligen har underdimensionerade armering så de börjat kröka sej.

Och älvsby skithus vill att jag skriver på ett avtal som bla skulle förbjuda mej att skriva detta inlägg.

301
Övrigt / SV: dragkrok 340 till en 360?
« skrivet: november 03, 2012, 17:26:29  »
Förstår att det är skillnad mellan kombikupe och sedan, men från Kurre86 svar tycker jag mig få den bilden att dragkrok från 340 sedan inte skall passa till 360 sedan? Nån som kan svara på detta?
340 med B14 har ju inte reserhjulsbalja.
Finns ju massa olika fabrikat på dragkrokar, det finns dragkrokar som passar både bilar med och bilar utan reserhjulsbalja.

302
Elsystem / SV: Passar Volvo 740 80A generator på 340/360?
« skrivet: november 01, 2012, 16:46:13  »
Jag har 940 generator i min vita, tror den är 100A

Bolt on?
JA, men nu blir jag osäker undrar om den kanske kom från en 740 med B230A, men fanns 740 med 80A eller 100A?  :-\
Det som gör mej fundersam nu är om generator i en del 940 sitter på insugssidan och ifall de passar att flytta till avgassidan.
Jag ska titta närmare på generatorn nästa gång jag är till garaget och tittar till min kära bil  :)  har minne av att det sitter en volvo etikett på den så det bör ju gå att få fram vilken bil den suttit i.

Hitta en bild på generatorn nu

303
Teknik / SV: B200E, interference motor?
« skrivet: oktober 22, 2012, 23:42:31  »
Jag vet att ventilerna inte  slår i kolvarna, har själv haft kamremsbrott på nästan original B200E, toppen planad ca 1,5mm och ventilerna slog inte i kolvarna.

304
Teknik / SV: B200E, interference motor?
« skrivet: oktober 22, 2012, 21:48:29  »
Ventilerna slår inte i kolvarna i B200E motorn vid kamremsbrott  :) om inte toppen är mycket planad.

305
Elsystem / SV: Passar Volvo 740 80A generator på 340/360?
« skrivet: oktober 16, 2012, 19:53:25  »
Jag har 940 generator i min vita, tror den är 100A

306
Elsystem / SV: problem kabelhärva
« skrivet: oktober 14, 2012, 23:53:55  »
Men misstänker att insprutningshärvan är från B200F i 360?
Då skulle han nog inte ha dubbelt av kablar, för insprutningshärvorna i 360 är bara till insprutet.

Är det inte en volvo945 ftt Mikael ska ha ned i sin 360? Blir nog att rensa kabelmattan, har minnen av att någon här på forumet gjort så tidigare.


307
Klotterplank / SV: Fan va arg jag blir när...
« skrivet: oktober 04, 2012, 00:14:47  »
När man får möte i en rondell  >:( det fick jag idag när jag skulle till jobbet, fy fan vad det var nära.

Körde den mötande vänstervarv eller vad  ???
Jo, det är en liten tillfällig rondell vid ett vägbygge på E8, jag ska göra vänstersväng bort från E8 där när jag ska till jobbet, är lika spännande varje gång, för idioter som inte kan köra i rondell och dessutom inte ser att det är en rondell fattar ju inte att de ska väja för mej då så jag får ofta bromsa mitt i rondellen för att undvika krock, men idioten idag svängde dessutom mot mej >:(
Finns 3 tillfälliga rondeller på E8 här nu och i alla tutas det + visas knytnävar och mittfinger, i rusningstid blir det långa köer när folk inte vågar köra in i rondellerna.

308
Klotterplank / SV: Fan va arg jag blir när...
« skrivet: oktober 03, 2012, 22:40:01  »
När man får möte i en rondell  >:( det fick jag idag när jag skulle till jobbet, fy fan vad det var nära.

309
En orsak är att tryckluftsprutan jag köpte inte ville suga upp oljan/vaxet ur flaskan men jag får köpa ett annat fabrikat än Biltema så kanske det fungerar bättre?!
Testa att värma flaskan lite så oljan blir tunnare, oljan har ju också lättare att tränga in i alla porer och plåtskarvar om den är varm så den är riktigt tunn när du sprutar dit den.

310
Trimning / SV: lägga i turbomotor i 360
« skrivet: september 26, 2012, 19:35:01  »
är väll bara 16ventilarn som har annan pump (monterad utanpå blocket) sen hur mtcket högre flöde den levererar vet jag inte men det finns ju dom som kör med 16v toppen på 230 block med standard pump...
Nej, till 8v blocken finns två olika pumpar varav den som bla sitter i FT blocken brukar kallas högflödes, den är lite större så ska man köra med högflödespump i 360 tråget måste man korta pickupröret (jag och många andra på forumet har kortat det så finns nog bilder) det var en som inte kortade röret när han körde med högflödespump och det blev totalt motorhaveri.
Annars tror jag nog att lågflödespumpen räcker till fast man har oljekylda kolvar, sitter tryckventiler vid oljemunstyckena, tror de öppnar vid ca 0,5bar, antagligen sitter de där så man snabbare ska få upp oljetrycket när man startar motorn.

311
Motor / SV: b230ft
« skrivet: september 07, 2012, 22:40:02  »
ok, det kan nog stämma, du vet inte om orginalsprutet funkar till turbomotor?
Ja det gör det nog med progresiv bränletrycksregulator.
Är flera på forumet som kört med turbo och originalsprut.
Kolla hur Peter körde 2008 http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3620.0
Han säljer dom där extraspruten också.
Ang guiden som Frej länka till är den lite avskräckande med modifieringarna av spränkåpan, behöver inte göras om man inte ska köra dubbelmassesvänghjul (vet inte varför man skulle göra det)  'vanligt' B230 svänghjul passar direkt, urslipnigen för vevaxelgivaren måste man göra ifall man ska köra med B230FTns vevaxelgivare, men du kan ju köra med original Renixtändning och givare om du använder B200 svänghjulet.

Originalsprutet fungerar med andra tändsystem än Renix också, det behöver bara varvtalssignal från tändningen.

312
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: september 06, 2012, 23:09:32  »
Grattis.

313
Den tidiga fronten du har är så snygg redan som den är.  :)
Jo de är snygga nu när de blivit gamla och ovanliga, när jag köpte min första 340 (-83 med B19A) skulle jag aldrig ha köpt en 300 med tidigare fronten för då tyckte jag de var så otroligt fula, jag köpte en billig metallicblå 345GLS -81a med B19A efter att jag kvaddat -83an, då tyckte jag den var så otroligt ful i fronten, men nu skulle jag vilja ha en, saknar den förhöjda huven,fast huven är nästan allt jag har kvar av den bilen.

314
NEJ ser ju ut som du skulle ha framlysena fulla med piss  ;)

315
Projekt / SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --bildUpdate 280812--
« skrivet: augusti 27, 2012, 22:44:17  »
Oj såg ju ut att gå riktigt bra  :)

316
Klubben / SV: Shoutbox
« skrivet: augusti 27, 2012, 18:28:02  »
Nu ser jag den  också  :D

317
Klubben / SV: Shoutbox
« skrivet: augusti 26, 2012, 17:36:46  »
Börjar bli van med det nya utseendet på forumet nu, så detta kan jag nog leva med  :)
Hoppas du får chatten att fungera också, för den har jag saknat, tror vi har varit utan chatt i över ett år nu.

Kan du fortfarande inte se chatten?
Nej jag ser ingen chatt  >:( Finns det någon som ser den ?

318
Klubben / SV: Shoutbox
« skrivet: augusti 20, 2012, 22:59:16  »
Börjar bli van med det nya utseendet på forumet nu, så detta kan jag nog leva med  :)
Hoppas du får chatten att fungera också, för den har jag saknat, tror vi har varit utan chatt i över ett år nu.

319
Klubben / SV: Shoutbox
« skrivet: augusti 17, 2012, 00:05:04  »
Jag ser ingen chatt jag heller  :(

320
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - SKROTA BILEN?!?
« skrivet: augusti 15, 2012, 19:05:01  »
Jag tycker du har så mycket rost att du kan börja fusklaga denna kaross bara så den går att köra med, medan du rostskyddar och fixar småfelen på en bättre kaross.
Kostar ju inte mycket att köpa en bättre kaross (bil) bara du hittar en bra (brukar ju dyka upp fina exemplar ibland).
Är ju betydligt roligare att fixa till en bra bil så den blir skitbra, än att fixa till en dålig rosthög så den nästan blir bra.
Blir ju också mer tid över till motor mm om du slipper rostsvetsandet.

Men gör som DU vill, det är det ända rätta ;)

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... 53