Ja nu har bilen stått orörd i ett halvår
Men i fredags tog jag mej tid att jobba med den i ett par timmar, men jag hann inte göra mycket annat än demontera bla wg och konstatera att någon stulit lite av skiljeväggen i röret till wg, ja det ser ut som någon skurit bort den med plasmaskärare.
Jag hade gjort väggen ända fram till wg ventilen men nu slutade den 35 mm från ventilen.
Men en del av den saknade väggen återfann jag
den hade fastnat i turbons avgashus
Där hade den roat sej med att svarva turbinbladen.
Lite synd på en nästan ny turbo utan glapp, men kul att hitta orsaken att bilen gick så illa ifjol, när jag startade upp den efter att jag bytt till denna turbo och grenrör gick den bara på 3burkar pga att det ärgat i en spridarkontakt, så innan jag hittat felet varför den inte gick på alla cylindrar då så hade nog detta med skiljeväggen inträffat, kanske orsaken till att skiljeväggen gick sönder var tokhög avgastemp
Blir nog att göra skiljeväggen av >6mm plåt nu, undrar om det går att få tag i nytt turbinhjul till min turboeller hitta en ny turbo som passar utan ombyggnad (har tidsbrist).
Kraven på en ny turbo är T3fläns med delat inlopp, 6bultad dpfläns och är en fördel om det står garrett på den pga att bilen har blivit godkänd med en garrett.
Första bilden ser man att väggen blivit kortare, syns på byggbild på förra sidan hur väggen såg ut då.
Andra bilden ser man skadorna på turbon och den del av väggen jag hitta i avgashuset.